Šta se zapravo događa u našoj glavi kad upoznamo nekog? Sjetite se neke nedavne situacije u kojoj ste se susreli s novom osobom. Na temelju njezina načina govora, izraza lica, tjelesnog držanja, opuštenosti u kontaktu, samopouzdanja kojim (ni)je zračila, stekli ste dojam o njoj. Vjerojatno ste zamislili koje su njezine vrijednosti, kakva je u drugim situacijama, što voli, a da toga niste bili ni svjesni. Iz tog kratkog susreta stvorili ste cijelo bogatstvo uvjerenja o nekome koga ste tek sreli, a na temelju toga ste i (ne)svjesno donijeli odluku jeste li zainteresirani za nastavak druženja ili suradnju. Na temelju objektivno malog broja informacija, mi svi donosimo „velike“ zaključke. Iako prvi dojam drugima otkriva samo jedan dio vas, osobama koje vas tek upoznaju taj djelić predstavlja 100% onoga što znaju o vama. Raspolažu s krnjim informacijama o vama, a ipak će nesvjesno, slijedeći princip ekonomičnosti, pretpostaviti da taj isječak predstavlja cjelinu.
Psihologijska istraživanja pokazuju da će nas drugi ljudi kasnije u velikoj mjeri doživljavati ovisno o tome kakav su prvi dojam stekli o nama. Primjerice, ukoliko pokažete zanimanje za ljude prilikom prvih susreta, drugi mogu steći dojam o vama kao o toploj osobi i kasnije možda ni neće primijetiti vašu odsutnost ili zaokupljenost nečim drugim. S druge strane, ako se u prvom susretu doimate odsutni, povučeni i nesigurni, drugi mogu dugo vremena jednostavno zanemarivati i „ne vidjeti“ toplinu i zainteresiranost, koja se krije u vama. Također, kada ste jednom ostavili dobar prvi dojam, potrebno ga je i potvrditi. Ako ste svom sugovorniku obećali poslati e-mail s nekim korisnim podacima ili mu priopćiti neku korisnu informaciju, učiniti to u najkraćem mogućem roku. Na taj će način uvidjeti da ste dosljedni i odgovorni. U najgorem slučaju, ako ste ostavili i loš dojam, ovakvo ponašanje može barem djelomično popraviti sliku o vama. Svi mi prvu spoznaju smatramo istinitom. Što god željeli postići (a svakom komunikacijom s drugima želimo ostvariti neki cilj), vaš nastup put je prema željenom rezultatu i uspjehu.
Međutim, stručnjaci ističu da se druga strana ne zadovoljava samo prvim dojmom koji stekne o vama, već ga uvijek nastoji učvrstiti. "Ako, primjerice, na poslodavca ostavite dobar prvi dojam, on će od vas očekivati da se prikažete u najboljem svjetlu. Ako pak ostavite loš ili ravnodušan prvi dojam, kasnije ćete morati dvostruko više 'raditi' kako bi ga ispravili", tumači Corinne Mills, direktorica britanskog udruženja Personal Career Management.
Dobar prvi dojam jest onaj koji odražava vaše snage, u kojem istovremeno zračite sigurnošću i zainteresiranošću za druge. Kad predstavljate ono najbolje u sebi, i drugi će pozitivnije reagirati na vas, a vi ćete više uživati u svakodnevnim susretima. Podići će vam se samopouzdanje u novim situacijama, a ravnodušnu ili nelagodnu interakciju pretvorit ćete u uspješan susret. Zato zapamtite da imate samo jednu priliku ostaviti prvi dojam. Iskoristite je i uživajte u najboljem sebi, savjetuje Martina Trboglav, profesorica psihologije te viši konsultant u organizaciji koja se bavi savjetovanjem u području organizacijskog razvoja i razvoja ljudskih potencijala.
Nema komentara:
Objavi komentar