2/13/2013

Medijski prikaz realnosti - senzacionalizam ili zastrašivanje?



Prikaz surove realnosti putem medija zasigurno ima svoju ulogu u savremenom društvu. Ovaj fenomen potrebno je proučiti sa stanovišta njegovog utjecaja na društvo u cjelini, stoga ga ne možemo posmatrati samo kao senzacionalizam, nego i kao svojevrsni prikaz „ogoljene istine“ (Fejzić) ali i medijske konstrukcije stvarnosti u svrhu zastrašivanja. Prema Luhmannu nužno bi bilo razlikovati dvije vrste onoga što nazivamo „realnim“: prvu realnost koja referira na posmatrača (first reality) i drugu realnost, onu posmatranu kroz sistem mas medija (second reality).  Društvo spektakla vlada tako što rukuje jednim vrlo starim oružjem, a koje je uočio još Hobbes koji kaže da je za učinkovito vladanje potrebna“strast s kojom treba računati - strah“.[1] Odavno u ljudskom društvu zastrašivanje služi kao koristan mehanizam vlasti i kao metoda kontrole. Tu spada strah od terorizma, strah od siromaštva, od autoriteta, strah da se ne bude kao ostali. Stoga, treba sa oprezom pristupati političkim uvjerenjima da sloboda leži na kraju cijevi oružja. Medijski, gotovo uvijek se predstavlja jednostavnija verzija ratne realnosti, ustaljena i dosljedna priča dizajnirana ne da informiše već da generiše i podupire podršku i entuzijazam za ratom. „Umjesto nejednakog društva na scenu je stupilo nesigurno društvo, rizično društvo, čija je pokretačka snaga bezbjednost“, kaže Ulrich Beck. „Pokretačka snaga u klasnom društvu može se sažeti u rečenicu : Ja sam gladan! Sa druge strane, pokret koji inicira rizično društvo izražen je iskazom: Ja se plašim! Umjesto zajedništva usljed bijede dolazi zajedništvo iz straha.“ (Beck, 2001: 73) Tip rizičnog društva označava u tom smislu jednu društvenu epohu u kojoj nastaje solidarnost iz straha i postaje politička snaga. Međutim, da bi se strah održao, potrebno je doživjeti ga, suočiti se s njim.


Uzmimo za primjer javna pogubljenja. „U 19. stoljeću takve prilike su bile gotovo praznični dan, škole su zatvarane zbog vjerovanja da gledanje pogubljenja odvraća buduće kriminalce od njihovih namjera. Tijela su obično dugo bila izložena, dok meso nije propalo pred ljudskim očima. „ (Goldstein, 1988: 27) Šta je to, što ljude privlači da gledaju takve sadržaje, pitanje je na koje bi trebali potražiti odgovore u psihologiji. I u današnjem društvu opisna slika borbi, krvi, rata, pucanja, proizvodi se u svrhu zabave, rekreacije, dokolice, kaže Goldstein. U tom smislu treba se pozabaviti svrhom medijske prezentacije nasilja, surovosti, razaranja, krvavih borbi, smaknuća nepoželjnih lidera, iscrpljenih tijela gladne i siromašne afričke djece. Jer sadašnja situacija u svijetu pokazuje da medijskim prikazivanjem navedenog nismo istrijebili ova zla, zapravo ona često služe kao besplatna reklama, organizacijama, državama, političarima, pa i novinarima. Bitno je pitanje, zbog čega ne uočavamo šta se nalazi ispod površine medijskih slika, ekskluzivnosti i senzacionalizma. Kako smo „otupljeli“ i prihvatili kao normalnu tu podijeljenu sliku svijeta i svakodnevnu izloženost medijskom naturalizmu? Odgovor možemo pronaći u promišljanju Potera koji smatra da navika gledanja nasilja s vremenom ne samo da ublažava naše reagovanje već neke ljude navodi da traže jake „podsticaje“ koje im je pružalo gledanje nasilja. Međutim, svakodnevno gledanje nasilnih scena proizvodi neosjetljivost. Neki prizori nasilja ponavljaju se tako često da kod nas više ne izazivaju čuđenje ili strah. Nivo naše tolerancije se povećava i  ono što nas je nekad užasavalo ili jako uznemiravalo prestaje da djeluje tako. Slavoj Žižek u knjizi „O nasilju“ (2008) iznosi tezu o postojanju “trojnog nasilja” bez koje ne bi bilo moguće shvatiti široki utjecaj nasilja u savremenom svijetu uključujući i ono medijski posredovano. „Trojno nasilje“ za Žižeka čine: “subjektivno” nasilje kojeg čine prepoznatljivi i vidljivi akteri (teroristi, ubice, te općenito ratovi) , “simboličko” nasilje koje je  manje vidljivo i sadržano je u jeziku i njegovim oblicima, “sistemsko” nasilje koje predstavlja najopasniju i najpodliju varijantu nasilja, jer se odnosi na katastrofalne posljedice funkcioniranja naših ekonomskih i političkih sistema.

Problem sa simboličkim i sistemskim nasiljem nalazi se u njegovoj nevidljivosti, u tome što se ne može medijski prikazati i manipulirati, niti ga možemo analizirati uobičajenom metodologijom empirijskih znanosti. Subjektivno nasilje predstavlja medijski vidljiv tip nasilja (samoubilački bombaški napadi, demonstracije, teroristički napadi, gerilsko ratovanje, itd) i ono nam ne dozvoljava da uočimo istinsko, objektivno nasilje svijeta pri kojem naša uloga više nije pasivno promatranje strahota, nego aktivno i nametnuto sudjelovanje u njima koje je najčešće nesvjesno. Današnje društvo je konstantno izloženo ovom medijskom tipu što nam pokazuje da današnja „ tolerantna“ i multikulturalna zapadnjačka liberalna društva uočavaju jedino fizički vidljivo nasilje, smatra Žižek. Naime, „nužno je shvatiti da je medijska slika o zločinima, terorizmu i humanitarnim krizama iskrivljena, pa i lažna, jer je potrebno razotkriti prave uzroke terorističkih napada u svijetu, i shvatiti odakle dolaze strah od drugačijeg, rasizam i ostala zla koja se i dalje nalaze u društvima koja zovemo liberalnim“ (Žižek, 2008: 8)[1] Zahtjev koji ističe Žižek jeste kritičko mišljenje, a u tome možemo uspjeti samo ako shvatimo da je “strukturalno” nasilje centar globalnog kapitalizma. Melodramski spektakl svakako ne zanimaju analize, društveni procesi, već dramatični događaji koji privlače pažnju publike i odvlače je od kritičkog tumačenja.


„Novinar danas radi senzacija odlazi na ratišta, snima smrt izbliza, da bi je prodao! Ne zanima ga više stvarno stanje, dobar komentar, samo senzacija i novac! Ne smije se zaboraviti, u smislu političke uloge medija, da su „teroristički događaji“ poput onih od 9. septembra ili eksplozije na madridskoj željezničkoj stanici Atoča u dubokoj vezi sa zapadnom industrijom zabave, smatra Sloterdajk (2007: 10) „Oni deluju u okvirima naših uhodanih horor-klišea, aktuelni teror je prenošenje sveprisutnih igara tipa strah - zadovoljstvo sa bioskopskih platana na TV ekrane. Realni teror funkcioniše prema pravilima igre politizovanog filma nasilja: pravi mrtvaci, potpuna zabava. Dokaz za to: teror profitira od monstruoznog sistema nagrađivanja koji se nalazi pod devizom: 'samo nam prijeti i dat ćeš nam naše najvažnije teme.'" (Sloterdajk) Informativne emisije često prenaglašavaju zabavne vrijednosti u dramatičnim vizuelnim sekvencama, izbjegavajući pri tom i složenu historijsku pozadinu i analizu neophodnu da bi se istinski shvatili složeni savremeni događaji. Zapravo, rat nikada nije šou. „Uostalom, novinarstvo Zapada, uzeto u cjelini, počesto gotovo sve događaje prati kao spektakl, odnosno enkodira kao spektakl.“ (Fejzić, 2004: 150) Kada rat postaje spektakl? „Meri Kaldor, predavačica na globalnim studijama u Londonu, koja se, između ostalog, bavi aktuelnim analizama fenomena ratova u eri globalizacije, u intervjuu datom za dnevni list „Tageszeitung“ iz 2003. godine, iznosi tezu da je, za razliku od „komercijalizovanog i privatizovanog nasilja“ koje je bilo medijski tj. realno prisutno u ratovima u Bosni ili na Kosovu, najnoviji irački konflikt, u medijskom smislu riječi, donio nešto novo, prerastavši u posebnu vrstu rata spektakla (spectacle war). Prema njenim riječima, ovaj rat se vodi „kao neka vrsta šou - programa, za njega su najvažniji gledaoci kod kuće, kojima treba pokazati da su Amerikanci najmoćniji na svijetu. To je samo šou, predstava. To je pozorište“. Spektakl razorne moći. „Ovo razaranje je, pre svega, informatičke, odnosno medijske prirode. Sve što danas morate da činite jeste da gledate rat na televiziji – i da aplaudirate. To je osobenost rata - spektakla.“ (Vuksanović, 2007) Svjetske redakcije trebaju se naviknuti na drugačije spektakle osim „super moderniziranih poteza NATO-vih bijelih prinčeva, popraćenih ekipom CNN-a“, smatra Poter (2011: 455) Dominantni oblik politike danas jeste „post-politička biopolitika“, reći će Žižek (2008: 39) „Post-politika jer tvrdi da iza sebe ostavlja stare oblike upravljanja, a bio-politika jer označava reguliranje sigurnosti i blagostanja kao primarni cilj. Sve se ipak svodi na učinkovito upravljanje životom, odnosno depolitiziranim, društveno objektivnim, stručnim upravljanjem i koordinacijom interesa kao nultom tačkom politike, jedini način aktivne mobilizacije ljudi jeste uvođenje straha, kao temelja današnje objektivnosti. 


[1] Autor Žižek smatra da dobrotvorne organizacije i udruženja za ljudska prava služe kao maske iza kojih stoji ekonomsko izrabljivanje i ideologija vojne intervencije koja služi ekonomsko-političkim interesima. Kritički argumenti protiv teze o monopolu demokratske države na legitimiziranje nasilja automatski se odbacuju i isključuju iz sfere javne diskusije i područja komunikacije. Žižek ističe da je svaka država utemeljena na nasilju i da teror kojim se provodi subjektivno nasilje i naše suosjećanje sa žrtvama, imaju svrhu prikrivanja stvarnog nasilja i skretanja pažnje sa njega.
 [2] Za Hobbesa, strah povezuje i osigurava društveni poredak, a još i danas strah je prvenstveni mehanizam nadzora koji ispunjava drušvo spektakla. Iako izgleda da spektakl funkcionira putem želje i užitka, on ustvari funkcionira putem komunikacije straha- ili, drugim riječima, spektakl stvara oblike želje i užitka koji su intimno povezani sa strahom.

Nema komentara:

Objavi komentar