Kako to posluje jedna od najrazvijenih i najvećih
kompanija na svijetu, kompanija Nestle? Svakodnevno konzumiramo mnoge proizvode
ove multinacionalne kompanije i gledamo primamljive reklame na TV- u koje nam u
najljepšem svjetlu pokazuju „Nes- proizvode“. Sve smo sveli na relaciju novac-proizvod, i dok
na jednoj strani svijeta ljudi uživaju u šolji kafe i ukusnoj prvoklasnoj
čokoladi, na drugoj strani svijeta su ozbiljno ugroženi dječiji životi i
zdravlje. Istraživanjem sam naišla na mnoštvo podataka o
izrabljivanju djece, neodgovornom agresivnom marketingu Nestle- a u svrhu
favoriziranja hranjenja dojenčadi iz flašice, nelegalnoj nabavci čokolade i
oštećenja vlasnika plantaža. Također, odnosi s javnostima u ovoj kompaniji,
svojim djelovanjima, negiranjima i nemarnošću, reklo bi se, daleko su od etičnog
poslovanja i odgovornosti prema društvu.
Tvrtku Nestlé je davne 1867. godine osnovao Henri
Nestlé, lansiranjem formule zamjenskog mlijeka za dojenčad, kada je smrtnost
djece koju majke ne mogu hraniti bila izrazito visoka. Zamjensko mlijeko za dojenčad proizvod je na
kojem je izrasla čitava Nestlé tvrtka, a od osnivanja pa sve do danas prehrana
je ostala osnova Nestléovog poslovanja. Primarni problem i osnovna
informacija o nimalo etičnom poslovanju Nestlea, jeste činjenica da je više
puta optužen zbog izrabljivanja djece na plantažama kafe i kakoa. Danas u
svijetu veliki problem predstavlja 218
milijuna djece ispod 15 godina koja su prisiljena raditi za par novčića. 20 000
djece je umrlo u toku jedne godine, od trovanja pesticidima na poljima kave,
kakaa, čaja, banana, ananasa, cvijeća. Uglavnom ljudi ne znaju otkuda, zapravo,
dolazi ta čokolada? U Africi, u zemlji Obala bjelokosti
ili Obala Slonovace, proizvodi se skoro polovica cjelokupnog svjetskog
kakaovca. Stotine tisuća djece rade na plantažama. Siromaštvo je ogromno, a
zarada od industrije kakaa krece se od 30 - 100 dolara po glavi stanovnika godišnje.
Siromašni farmeri nemaju drugog izbora nego koristiti djecu i za opasne poslove
uzgoja kakaovca. Neka djeca, pokušavajući pomoći svojim siromašnim porodicama,
završe kao robovi na plantažama kakaa daleko od doma. Možemo slobodno reći da
robovlasnistvo jos postoji, a mi plaćamo robovlasnika.[1]
2001. godine, nakon mnoštva
negativnih istupa, najvece cokoladne kompanije sklopile su dobrovoljni sprazum
kojim bi se eliminiralo izrabljivanje djece na zapadnoafrickim farmama. Sklopili su taj sporazum kako bi pokazali dobru volju i time sprijecili
donosenje zakona u americkom kongresu koji bi propisivao uvođenje "SLAVE
FREE" oznake na proizvode za čiju proizvodnju nije korišten robovski rad -
oznake koju nijedna od velikih čokoladnih kompanija ne bi mogla dobiti. Veliki proizvođači optuzuju siromašne farmere da
dopuštaju svojoj djeci da rade i na taj način izbjegavaju vlastitu odgovornost. Izrađen je plan koji bi čak i da se
uspio provesti ostavio uzgajivače bez prihoda koji im je potreban da prehrane
porodicu i skoluju djecu. Po tom planu - kojeg su nadzirale same čokoladne
kompanije - kupci njihovih proizvoda nemaju
garanciju da se izrabljivanje djece na zapadnoafrickim farmama vise ne
događa.
Međutim, postavlja se pitanje kako možemo
znati da li je čokolada koju kupujemo proizvod dječijeg rada? Ako
kupujete čokoladu koju proizvode Cargill, ADM, Nestle, M&M/Mars ili
Hersheys - onda je gotovo sigurno da se radi o takvoj čokoladi. Oni većinu
svojih potreba za sirovinom zadovoljavaju upravo sa farmi u Obali Bjelokosti i
Gani. Drugi jako bitan segment poslovanja Nestle-a, kao što je navedeno na početku teksta, danas je razlog njenog bojkotiranja. Naime, proizvođač adaptiranog mlijeka za dojenčad -
Nestlé, tvrdi da je njegov osnivač 1867. godine prvi na svijetu izumio umjetnu
dojenačku hranu. Do 1873. godine, 500 hiljada Nestlé Milk Food kutija prodano je u Europi, Sjedinjenim Američkim
Državama, Argentini, Meksiku te Nizozemskoj i Istočnoj Indiji. Tržište se širilo pa su i ostale kompanije
ugledale svoju priliku. Godine 1998. procijenjena je godišnja prodaja mlijeka za
djecu bila teška oko 8 milijardi američkih dolara. U pokušaju da maksimizira
svoj profit, industrija adaptiranog mlijeka koristi sve što joj pri tome može
pomoći:
- Dijeli besplatne
ili jeftine primjerke jer zna da proizvodnja mlijeka radi na principu
ponude i potražnje. Tako će makar i jedan obrok adaptiranog mlijeka na
kojeg uspije nagovoriti majku, još više poremetiti njezinu proizvodnju i
zbuniti dijete te znatno povećati šansu da od iste majke stvore kupca koji
doprinosi njihovom profitu.
- U bolnice šalje
"savjetnike za majke" koji, pod krinkom "autoriteta i brige
za majke i bebe", dijele savjete koji potkopavaju majčinu želju,
volju i mogućnost da uspješno doji svoje dijete.
- Šalje pamflete i
besplatne primjerke zdravstvenim ustanovama u svrhu "edukacije o
zdravoj prehrani" te uključuje liječnike, medicinske i patronažne
sestre u svoju propagandu adaptiranog mlijeka, čime daje prikaz umjetnog
mlijeka kao nečega čije je korištenje zdravstveno opravdano i, ponekad,
poželjno.
- Otvara telefonske
linije za "pomoć" i "roditeljske klubove".[1]
Prema Svjetskoj zdravstvenoj
organizaciji 1.5 milijun djece umire širom svijeta svake godine radi toga što
nisu dojena. Nestlé je najgora tvrtka koja proizvodi nadomjestke za majčino
mlijeko i ruši standard ostalim proizvođačima. .Npr, kada je tvrtka Nestlé
pokrenula marketinšku kampanju za adaptirano mlijeko u južnoarfričkim
supermarketima na kraju 2007. godine, stigle
su pritužbe od ostalih proizvođača, a iz Odjela za zdravstvo izjavljeno
da ne podržavaju takvu strategiju. Tvrtka Nestlé se ipak oglasila da će
nastaviti oglašavati svoje adaptirano mlijeko tvrdnjama da ono «štiti»
dojenčad, iako znaju da je vjerojatnije da će se razboljeti takva djeca, za
razliku od one hranjene majčinim mlijekom. Ove godine slavimo već dvadesetu
godišnjicu bojkota tvrtki koje provode agresivan marketing nadomjestaka za
majčino mlijeko (bojkot je pokrenula Inicijativa za korporacijsku odgovornost
Sjedinjenih Američkih Država). Dojenčad koja nisu dojena imaju veće šanse za
obolijevanje, a u siromašnijim krajevima i veće šanse za preuranjenu smrt.
Prema UNICEF- u: «Veći postotak dojene djece i redukcija upotrebe umjetne hrane
mogli bi spasiti otprilike 1.5 milijuna djece na godinu.» Tržište dojenačke formule u UK
vrijedno je 150 milijuna funti godišnje, a u SAD-u dvije milijarde dolara
godišnje. Svjetsko tržište mlijeka i
hrane za dojenčad vrijedi nevjerojatnih 17 milijardi dolara i u porastu je 12%
godišnje. S tačke gledišta proizvođača
formule, što više žena doji, to je njihov profit manji. Procijenjeno je da za
svako dijete koje isključivo doji šest mjeseci, neće biti kupljeno hrane za
novorođenčad prosječne vrijednosti 450 dolara. Na globalnoj razini, to iznosi
milijarde dolara izgubljenog profita.
Godine 2005. istraživanjem
NTC/UNICEF-a, u UK je ustanovljeno da je jedna trećina britanskih majki koje su
priznale uzimanje u obzir reklama za formulu u prošlih šest mjeseci, vjerovalo
da je formula za novorođenčad jednako dobra pa i bolja od majčinog mlijeka. Ovo
otkriće je tim više iznenađujuće, što reklamiranje formule namijenjene
novorođenčadi nije bilo dozvoljeno već nekoliko godina, u nekoliko zemalja,
uključujući UK. Prema IBFAN-u, Nestle vjeruje da
samo jedan od njihovih proizvoda – formula namijenjena novorođenčadi, ulazi u
djelokrug pravilnika. Tvrtka također negira univerzalnost Pravilnika,
inzistirajući da se odnosi samo na zemlje u razvoju. Kamo Nestle i Udruga
proizvođača dojenačke hrane kojom dominira Nestle, vode, ostale tvrtke slijede
i kad su tvrtke poput Nestlea uhvaćene u kršenju Pravilnika, strategija im je
jednostavna, ali učinkovita – poticanje kompleksnih i dosadnih rasprava s
organizacijama na razini WHO ili WHA o tome kako na najbolji način interpretirati
Pravilnik, s nadom da će to odvratiti pažnju od bilo kakvog lošeg publiciteta i
štete nanesene nastavljanjem kršenja Pravilnika.Kafa koju ste upravo popili ili
čokolada koju ste jučer kupili potječe od sirovine koju u nekim dalekim
zemljama za koje ste možda jednom čuli - beru DJECA. Farmer koji uzgaja kavu,
čaj, ili kakaovac prisiljen je koristiti
dječji rad, izrabljivati nerijetko i sebe i svoju obitelj jer veliki igrači na
svjetskom tržištu njegov proizvod kupuju enormno jeftino, a vama ga prodaju uz
ogorman profit. Kad iduci put naručite kafu sjetite se da su vam je ubrala,
osušila i u vreće spakovala djeca od 11 godina koja nikad neće ići u školu i
koja neće doživjeti svoje četrdesete. Kad vam se nepcem slijedeći put razlije
ona poznata meka slatkoća čokolade - probajte zaboraviti da dijete koje je obradilo
kakaovac u njoj ima 12 godina, ožiljke od baratanja mačetom ili premlaćivanja i
da nikada u životu nije probalo čokoladu. U Indiji je cjena djece od 12 do 45
dolara, dok je prosjećna cjena životinja 350 dolara. Nime, Nestle time krši: Svjetsku
deklaraciju o preživljavanju, zaštiti i razvoju djece.[1]
Za svoje proizvode tvrdi da su
visokokvalitetni, međutim iza primamljivih slogana, reklama te ukusnih
poslastica, neodoljivog mirisa Nescafea, krije se jako mnogo nepravilnosti, neodgovornosti,
zataškavanja informacija koje bi objelodanjene vjerovatno utjecale na barem
razvijeniju kritičku svijest, ako ne i na samo opadanje prodaje Nestleovih
proizvoda. Na osnovu svih navedenih podataka i informacija, nemoguće je zatvoriti oči pred očiglednim problemom i nastaviti tek tako uživati u šolji Nescafea i Nestle čokoladama. Prema određenim podacima, danas se dnevno popije 350 milijuna šoljica Nescafea. Očigledno je da je poslovanje u velikoj mjeri neetično. Uprkos divnoj prezentaciji poslovanja ove kompanije, i velikom trudu sektora za informisanje i odnose sa javnostima da nam svoje poslovanje prodaju kao korisno za djecu, kroz brojne programe koje organizuju, nemoguće je povjerovati u njihovu iskrenu brigu za dječije zdravlje. Dakako, u većoj mjeri je ironično i podlo. Djeca u jednom dijelu svijeta rade za čokoladu i kakao koji će djeci na drugom kraju svijeta pomoći da “narastu i budu zdravi”.
[1] www.roda.hr.
[1] Neutronov
blog,mart 2006.
Nema komentara:
Objavi komentar