Zadatak propagandne poruke jeste stvaranje, pojačavanje ili mijenjanje stavova potrošača radi pozitivnog reagiranja , a da bi se to postiglo koristi se propagandni apeli. Propagandni apel je skup poticaja koji se na osnovu rezultata primjenjene psihologije upotrebljavaju u propagandnoj poruci da bi pobudili i aktivirali želje i osjećaje koje stvaraju potrebe za propagiranim proizvodima i uslugama. Svi se apeli temelje na ljudskim motivima, te sa slikom,
riječju i zvukom nastoje ljude informirati i aktivirati. Za odgovarajući krug ljudi
potrošača treba izabrati pravi apel ili kombinirati nekoliko apela u
nekoj poruci da bi se došlo do pozitivnih rezultata što će se ogledati u reakciji
publike i naklonosti prema proizvodu. Propagandist svojim radom utječe na
javnost, na formiranje njezina mišljenja i gledanja, i stoga je dužan imati na
umu da ne treba izazivati i iskorištavati negativna ljudska svojstva kao što su
npr. pohotljivost, gramzljivost, svirepost, umišljenost, hazarderstvo itd. U propagandi artikala široke potrošnje neki
od apela se često upotrebljavaju, ali se mogu primjeniti i pri propagiranju
svakog proizvoda i usluge, navodi prof. dr. Besim Spahić, redovni profesor na Fakultetu političkih nauka Univerziteta u Sarajevu. To su sljedeći apeli:
1. Apel na sex: ,Često “klizak teren”, jer ponekad
dovodi do neukusnosti, lascivnosti i vulgarnosti. Ono što je estetsko i s
mjerom izraženo i doneseno ljudskom oku je ugodno. Pretjerivanje može biti više
štetno nego korisno. Apel na seks upotrebljava se u propagandi gotovo svih
proizvoda osobne potrošnje, pa i proizvoda investicijske potrošnje. Nije dobro da se iskoristi da bi se
skrenula pažnja na vlastiti proizvod, bez obzira na njegovu namjenu. Neukus
poruka s apelom na seks, kao i dvosmislenost, uvlači se u propagandne poruke
skoro svih proizvoda.
2. Apel na štednju: Čovjeku je
prirođen osjećaj za štednju u svakodnevnom životu, bilo to u vezi s novcem,
bilo čuvanja stvari. Svaka propagandna
poruka što obećava potrošaču neku štednju ili mu daje specijalnu pogodnost
(duže trajanje, izdržljivost nekog proizvoda) ili uslugu, uvijek privlači pažnju
zainteresiranog kupca. U
doba nestašica i drugih poremećaja na tržištu može se upućivati apel na štednju
i to uspješno.
3. Apel na ponos: Ljude u biti obuzima više ili manje osjećaj ponosa kad posjeduju
nešto što drugi nemaju. Susjedima i prijateljima vole pokazivati nove kupljene
stvari, govoriti o svojim uspjesima u poslu, ponose se svojim talentom i drago
im je kad mogu bilo kojom prigodom
istaknuti. Kod primjene tog
apela valja dobro razmisliti o tome kako
ga oblikovati, da ne izazovemo nezadovoljstvo.
4. Apetit: Jelo je tjelesna potreba, dnevna potreba i užitak. Osjećaj gladi i želju za jelom
upravo izazivaju mnoge fotografije u boji i crteži prehrambenih proizvoda. Ovaj
apel se osobito može primjeniti u propagandi i publicitetu ugostiteljstva i
industrije prehrambenih proizvoda. U propagandi turizma mogu se propagirati
nacionalna jela, specijalna vina i ostala pića što interesiraju turistu i
gurmana.
5. Roditeljska ljubav: Apel na roditeljsku ljubav siguran je oslonac s kojim može računati
propagandist koji želi utjecati na roditelja, osobito majke. Roditeljima nije
ništa teško kad je u pitanju sreća njihova djeteta vole ih vidjeti veselu,
zdravu, sretnu.
6. Apel na strah: Interesantan i očit primjer ili ilustracija onoga što bi se moglo
dogoditi, ako pojedinac ne upotrijebi propagandni proizvod ili ako upotrijebi određeni proizvod, jako je i
djelotvorno oruđe u propagandnim porukama. Slika sudara, prikaz nesreće zbog
nezaštićenosti pri radu ili propusta koji dovodi do neugodnih posljedica, narušavanje zdravlja itd. apeliraju na sigurnost i zaštitu.
7. Novost: Riječ ,,novost’’ magična je riječ, ona oduvijek stvara pobudu, budi
interes i radoznalost. Svaka promjena na postojećem
proizvodu ili pakovanju, novi dodaci, svakovrsna tehničko-tehnološka
poboljšanja, nova poslovna politika, nova vrsta usluge i dr. mogu biti element
za stvaranje poruke s apelom na novost.
8. Zdravlje: To je apel što ga najčešće upotrebljavaju tvornice prehrambenih,
farmaceutskih, kozmetičkih, parfumerijskih i drugih proizvoda, da bi ljude potakle
da čuvaju zdravlje, provode preventivne mjere i liječenje.
9. Tendencija imitiranja. U slučaju da proizvod koji
se propagira, upotrebljava neka poznata ličnost javnog, kulturnog ili sportskog
života, u potrošača se budi želja za imitiranjem. Modne kuće za svoju
propagandu koriste mnoge filmske glumice koje služe npr. kao uzor za odjevanje. Treba spomenuti i posezanje za izjavama
pojedinih ljudi, tj. potrošača koji će besplatno ili uz nagradu reći da su
upotrebom toga i toga proizvoda postigli zadovoljavajući rezultat.
10. Želja za dobitkom: Želja koja je usađena u
svakom čovjeku i propagandisti je mogu dobro iskoristiti u svojim porukama, obećavati besplatne uzorke,
brošure, prospekte, nagrade, premije itd.
[1]
http:/www.wsu.edu:8080/~taflinge/index.html
[2]
V.Pakard ,,Industrija svijesti’’ (Sedma sila –Beograd 1967 god. Str. 79)
Nema komentara:
Objavi komentar