3/21/2013

Propagandni apeli



Zadatak propagandne poruke jeste stvaranje, pojačavanje ili mijenjanje stavova potrošača radi pozitivnog reagiranja , a da bi se to postiglo koristi se propagandni apeli. Propagandni apel je skup poticaja koji se na osnovu rezultata primjenjene psihologije upotrebljavaju u propagandnoj poruci da bi pobudili i aktivirali želje i osjećaje koje stvaraju potrebe za propagiranim proizvodima i uslugama. Svi se apeli temelje na ljudskim motivima, te sa slikom, riječju i zvukom nastoje ljude informirati i aktivirati. Za odgovarajući krug ljudi  potrošača treba izabrati pravi apel ili kombinirati nekoliko apela u nekoj poruci da bi se došlo do pozitivnih rezultata što će se ogledati u reakciji publike i naklonosti prema proizvodu. Propagandist svojim radom utječe na javnost, na formiranje njezina mišljenja i gledanja, i stoga je dužan imati na umu da ne treba izazivati i iskorištavati negativna ljudska svojstva kao što su npr. pohotljivost, gramzljivost, svirepost, umišljenost, hazarderstvo itd. U propagandi artikala široke potrošnje neki od apela se često upotrebljavaju, ali se mogu primjeniti i pri propagiranju svakog proizvoda i usluge, navodi prof. dr. Besim Spahić, redovni profesor na Fakultetu političkih nauka Univerziteta u Sarajevu.  To su sljedeći apeli:

1. Apel na sex: ,Često “klizak teren”, jer ponekad dovodi do neukusnosti, lascivnosti i vulgarnosti. Ono što je estetsko i s mjerom izraženo i doneseno ljudskom oku je ugodno. Pretjerivanje može biti više štetno nego korisno. Apel na seks upotrebljava se u propagandi gotovo svih proizvoda osobne potrošnje, pa i proizvoda investicijske potrošnje. Nije dobro da se iskoristi da bi se skrenula pažnja na vlastiti proizvod, bez obzira na njegovu namjenu. Neukus poruka s apelom na seks, kao i dvosmislenost, uvlači se u propagandne poruke skoro svih proizvoda. 



2. Apel na štednjuČovjeku je prirođen osjećaj za štednju u svakodnevnom životu, bilo to u vezi s novcem, bilo čuvanja stvari. Svaka propagandna poruka što obećava potrošaču neku štednju ili mu daje specijalnu pogodnost (duže trajanje, izdržljivost nekog proizvoda) ili uslugu, uvijek privlači pažnju zainteresiranog kupca. U doba nestašica i drugih poremećaja na tržištu može se upućivati apel na štednju i to uspješno.



3. Apel na ponos: Ljude u biti obuzima više ili manje osjećaj ponosa kad posjeduju nešto što drugi nemaju. Susjedima i prijateljima vole pokazivati nove kupljene stvari, govoriti o svojim uspjesima u poslu, ponose se svojim talentom i drago im je kad mogu  bilo kojom prigodom istaknuti. Kod primjene tog apela  valja dobro razmisliti o tome kako ga oblikovati, da ne izazovemo nezadovoljstvo.

4. Apetit: Jelo je tjelesna potreba, dnevna potreba i užitak. Osjećaj gladi i želju za jelom upravo izazivaju mnoge fotografije u boji i crteži prehrambenih proizvoda. Ovaj apel se osobito može primjeniti u propagandi i publicitetu ugostiteljstva i industrije prehrambenih proizvoda. U propagandi turizma mogu se propagirati nacionalna jela, specijalna vina i ostala pića što interesiraju turistu i gurmana.



5. Roditeljska ljubav: Apel na roditeljsku ljubav siguran je oslonac s kojim može računati propagandist koji želi utjecati na roditelja, osobito majke. Roditeljima nije ništa teško kad je u pitanju sreća njihova djeteta vole ih vidjeti veselu, zdravu, sretnu. 



6. Apel na strah: Interesantan i očit primjer ili ilustracija onoga što bi se moglo dogoditi, ako pojedinac ne upotrijebi propagandni proizvod ili ako upotrijebi određeni proizvod, jako je i djelotvorno oruđe u propagandnim porukama. Slika sudara, prikaz nesreće zbog nezaštićenosti pri radu ili propusta koji dovodi do neugodnih posljedica, narušavanje zdravlja itd. apeliraju na sigurnost i zaštitu.




7. Novost: Riječ ,,novost’’ magična je riječ, ona oduvijek stvara pobudu, budi interes i radoznalost. Svaka promjena na postojećem proizvodu ili pakovanju, novi dodaci, svakovrsna tehničko-tehnološka poboljšanja, nova poslovna politika, nova vrsta usluge i dr. mogu biti element za stvaranje poruke s apelom na novost. 

8. Zdravlje: To je apel što ga najčešće upotrebljavaju tvornice prehrambenih, farmaceutskih, kozmetičkih, parfumerijskih i drugih proizvoda, da bi ljude potakle da čuvaju zdravlje, provode preventivne mjere i liječenje. 

9. Tendencija imitiranja.  U slučaju da proizvod koji se propagira, upotrebljava neka poznata ličnost javnog, kulturnog ili sportskog života, u potrošača se budi želja za imitiranjem. Modne kuće za svoju propagandu koriste mnoge filmske glumice koje služe npr. kao uzor za odjevanje. Treba spomenuti i posezanje za izjavama pojedinih ljudi, tj. potrošača koji će besplatno ili uz nagradu reći da su upotrebom toga i toga proizvoda postigli zadovoljavajući rezultat. 



10. Želja za dobitkom:  Želja koja je usađena u svakom čovjeku i propagandisti je mogu dobro iskoristiti u svojim  porukama, obećavati besplatne uzorke, brošure, prospekte, nagrade, premije itd. 






[1] http:/www.wsu.edu:8080/~taflinge/index.html
[2] V.Pakard ,,Industrija svijesti’’ (Sedma sila –Beograd 1967 god. Str. 79)

Nema komentara:

Objavi komentar