2/11/2013

Politika razlike kao radikalna medijska postmoderna praksa


„Drugost nije data već je proizvedena“ (Hardt i Negri, 2000: 113) Polazna tačka promišljanja radikalne postmoderne prakse, politike razlike, jeste da je ona proizvedena medijski. Medijske naturalije djeluju dvostruko. Mediji „Trećeg svijeta“ njima šalju poruku o nepravednosti i užasima koju proživljavaju „obični ljudi“, sa druge strane one vode ka praksi prikazivanja i stvaranja negativnog mišljenja o drugome, stvaranju neprijatelja, negativnosti spram druge rase, nacije, etničke skupine, pa i civilizacije. Orijentira se na razlike i to u negativnom kontekstu zbog čega nastaju jazovi, stereotipi, netrpeljivost, negativne emocije, uobrazlije i generalizacije. Čitatelji i gledatelji svoje brige i strahove oblikuju velikim dijelom i načinom na koji im se obraćaju njihovi mediji. Mediji oblikuju “njih” i “nas”, a to se postiže nizom razlikovanja i suprotstavljanja, implicitno ili eksplicitno.




Postavlja se pitanje kako funkcioniše ovaj sistem, jer mora da postoji mehanizam kontrolisanja nezadovoljstva i želje za odmazdom onih „drugih“. Zapravo tu oni „drugi“ upadaju u zamku medijske svjetske mašinerije da se okarakterišu kao loši, zli, opasni po „demokratski“ uređen svijet, a zapravo se njihova ozlojeđenost vješto koristi. Sloterdajk smatra da se ta zamka ogleda u sljedećem : „Što je lokalno ogorčenje više u pravu to je više u krivu sa globalnog stajališta“. (Sloterdajk, 2007: 60) Autori Hardt i Negri (2000: 43) su također, razmatrali pitanje svaranja politike razlike, a samim time i neprijatelja. Oni smatraju da neprijatelji kojima se danas suprotstavlja mogu predstavljati više ideološku prijetnju nego vojni izazov. Uloga medija u proizvodnji „drugosti“ je velika i mada im to nekada  i nije intencija, recipijenta dovode u zabludu o okrutnosti i podijeljenosti svijeta, na moćne i nemoćne, muslimane i kršćane...Zapravo se želi odati utisak o “ratu civilizacija”, averziji prema tuđoj kulturi, što se ogleda u određenim događajima koji su zauzeli veliki medijski prostor i pažnju. „Ono što dobivamo kada gledamo fotografije ponižavanja iračkih zatvorenika na našim ekranima i naslovnicama upravo je izravni uvid u 'američke vrijednosti', u samu srž opscenog užitka koji održava američki način života. U tom smislu, te fotografije stavlja u prikladan kontekst poznate teze Samuela Huntingtona o postojećem 'sukobu civilizacija'. Sukob između arapske civilizacije i američke civilizacije nije sukob između barbarizma i poštivanja ljudskog dostojanstva, već sukob između anonimnog okrutnog mučenja i medijskog spektakla u kojem tijela žrtava služe kao anonimna pozadina za 'nevina američka' lica... “ (Žižek, 2008: 446)

„Takozvana ‘ratna izviješća u obliku video-igara' predstavljaju tek odraz nadzora koji je upravljao američkom vanjskom politikom nakon Zaljevskog rata: nadzora prema kojem se moguće uplitati u sukobe diljem svijeta – u Iraku, na Kosovu, u Afganistanu – trpeći minimalne američke žrtve. Vlada Sjedinjenih Država je povjerovala u ultimativni oksimoron: bezopasan rat. I upravo ta logika, koju uporno odražavaju naša jednostrana izviješća o globalnim sukobima, pomaže da se u mnogim dijelovima svijeta podstakne zasljepljujući gnjev, gnjev prema dosljednoj asimetriji patnje. To je kontekst u kojem se izopačeni osvetnici javljaju manje s nizom konkretnih zahtjeva, a više s nagonskom željom da građani Sjedinjenih Država podijele njihovu bol (...) Svijet je jednostavno previše napučen krvoprolićem da bismo oplakivali svaku smrt, čak i svaki masovni pokolj. Stoga pravimo arbitrarne razlike samo da bismo preživjeli svaki dan: više nam je stalo do djece nego do odraslih; više nam je stalo do ljudi koji nam sliče, nego do onih koji nam ne sliče.“ (Klein, 2003: 84-88 )

Nikakvi politički ciljevi ne bi trebali predstavljati opravdanje za tribalističke rituale ni kada je riječ o „teroristima“ ni o političarima. U izvještavanju o emotivno opterećenim naturalističkim sadržajima razumljivo je vraćanje na etničke i vjerske krivce i u tom momentu se javljaju konstrukcije razlikovanja nas i njih. „Brzo odražavanje samoiskrivljenih ekscesa u slikama tiska i televizije može akterima donijeti momentalno zadovoljenje, u mnogim slučajevima znači čak neke vrste laskavog dokaza egzistencije (...) Masovni mediji neutraliziraju svoj predmet pa tako sve što se događa podređuju zakonu nametanja ravnodušnosti. Njihova je demokratska misija da izazivaju ravnodušnost time što brišu razliku između glavnih i sporednih stvari.“ (Sloterdajk, 2007: 187, 188) Odgovarajućim poticajem, njegovana svijest o identitetu unutar jedne skupine ljudi može se pretvoriti u moćno oružje kako bi se brutalno postupalo s drugom. „Mnogi sukobi i barbarstva u svijetu održavaju se kroz iluziju jedinstvenog identiteta. Rezultat može biti domaće praiskonsko nasilje ili globalno umješno nasilje i terorizam po cijelome svijetu. Ustvari, veliki izvor potencijalnih sukoba u savremenom svijetu je pretpostavka da se ljudi mogu jedinstveno kategorizirati na temelju religije ili kulture.“ (Sen, 2007: 23) 

Problem predstavlja i to što se demokracija često smatra tipično zapadnom idejom koja je strana nezapadnom svijetu, a civilizacijsko dijeljenje se temelji na deskriptivnoj grubosti i historijskoj nevinosti.[1] Upotreba jedne kategorizacije ljudi na svijetu igra nejasnu ulogu, što doprinosi zapaljivosti svijeta u kojem živimo. „CNN, BBC i 'NewsCorp' – iako se oni možda pokušavaju predstaviti kao međunarodni, čak i kao da su na neodređenom mjestu – očito još uvijek izvještavaju iz američkih i evropskih perspektiva. Kad oni kažu 'mi', to smo 'mi' filtirirani kroz Atlantu, London ili New York. Pitanje jest: šta se događa kad se signal uskogrudne kulturalne pretpostavke toga 'mi', toga 'nas', usmjeri prema najdaljim kutovima našega duboko podijeljenog svijeta, loše prerušenog u globalno 'mi'? “ (Klein, 2003, 84-88 )

Stvaranje razlika vezano je i za globalno siromaštvo, kao i za pitanje religije, smatra Sen. Ako se religija i zajednica dovode u vezu s globalnim nasiljem u svijesti mnogih ljudi, onda se isto tako dovode u vezu globalno siromaštvo i nejednakost. Postmodernistička „politika razlike“ negativna je pojava u političkom i medijskom svijetu, stoga bi bilo potrebno shvatiti ovu vrstu manipulacije i oduprijeti se istoj pa makar to značilo po ko zna koji put iznijeti tezu o poštovanju drugog i drugačijeg, i  poći od jednostavnog određenja čovjeka kao ljudskog i kao multidimenzionalnog bića. „Tuđinac je zastrašujući simbol činjenice razlikovanja kao takvog, individualnosti kao takve, i ukazuje na one sfere u kojim čovjek ne može da mijenja i ne može da djeluje i u kojima, zato, ima izuzetnu tendenciju da razara.“ (Arent, 1998: 309)

Međutim, moramo se zapitati ko je nametnuo okvire u kojima se danas ljudi širom svijeta prvenstveno identificiraju nacionalno i religijski, iako njihova ponašanja često ne odgovaraju tim odrednicama. Kako kaže Sen (2007: 162) problem je što se“ iza grube stvarnosti krije se velika koncepcijska zbrka oko identiteta ljudi koja pretvara multidimenzionalna ljudska bića u jednodimenzionalna stvorenja.“ I to je upravo ono što karakterizira medijski naturalizam i političku podijeljenost svijeta. Stoga bi trebalo istaknuti i Sloderajkov zahtijev: "Moramo učiti da sebe vidimo očima drugih".



[1] Autor zapravo govori o tvrdnjama da zapadne zemlje mogu nametnuti demokraciju Iraku ili bilo kojoj drugoj zemlji. Međutim, postaviti pitanje u tom obliku - fokusirajući se na ideju nametanja - podrazumijeva isključivo uvjerenje kako demokracija pripada Zapadu, smatrajući je tipično zapadnom idejom koja je potekla i djelovala samo na Zapadu, što je potpuno varljiv način razumijevanja historije i savremenih izgleda demokracije. Dio razloga za ovu fiksaciju Zapadom, ili navodnim Zapadom, leži u historiji kolonijalizma. Dijalektika kolonijalnog uma uključuje i divljenje i nezadovoljstvo. 

Nema komentara:

Objavi komentar