Povrat na ulaganje (engl. return on investment- ROI) je postotak neto profita nakon oporezivanja od investicije poduzete za ostvarivanje tog profita. Jedan je od najčešće korištenih
pokazatelja u poslovnom odlučivanju za ocjenjivanje uspješnosti investicijskih projekata. Računovodstvena
stopa povrata, naziva se i povrat na uloženi kapital ili povrat na ulaganje
(ROI), najjednostavnija je metoda proračuna koja „ignoriše“ vremensku
vrijednost novca, odnosno preferira računovodstvenu osnovu, a izračunava se kao
odnos neto dobiti i početni uloženi iznos investicije. Dakle, za donošenje dugoročnih,
planskih, odluka o investicijskim projektima, veoma je bitno proračunati povrat ulaganja investicijskog projekta.
Imajući u vidu da se sve investicijske odluke temelje na određenim faktorima,
kao što su: povjerenje investitora u
budućnost, postojanje alternativnih
investicijskih mogućnosti, te povezanost investicije sa rizicima povrata, te da je u prirodi svakog čovjeka ugrađena svijest o riziku i povratu
(koristi ili nagradi) ulaganja, to kod većine ljudi znači da uz svjesno
preuzimanje odgovarajućeg rizika, očekuje se i ostvarivanje određenih „koristi“.
Ali kako razumjeti ROI kada govorimo o
kampanjama na društvenim mrežama i njihovoj isplativosti. Većina firmi je
skeptična o pitanju pokretanja fan stranice na Facebooku. Prvenstveno postoji
problem sa shvaćanjem kako funkcionira povrat investicije na društvenim
mrežama. Mnogi se pitaju kako će biti primjećeni u moru informacija. Ovo su
situacije s kojima se susreću svi community
manageri, koji imaju zadatak
vođenja kampanje isključivo putem društvenih medija. Kako definirati povrat investicije
u ovom slučaju? Ovo pitanje postaje sve bitnije, jer sve više
firmi počinje koristiti društvene mreže. ROI društvenih mreža je zapravo više
od jednačine, jer uspjeh na društvenim medijima podrazumijeva znati da je vaš
klijent dobio pravu perspektivu željenog cilja, mjerenjem pravih stvari. ROI
socijalnih medija je teško shvatiti i naći, zbog potrebe kvantitativnog i
kvalitativnog mjerenja. Drugačije kazano, to je ujedno i nauka i umjetnost.
Najteže je zapravo odrediti elemente mjerenja. Za pravu perspektivu predlaže se
razdvajanje finansijskih i nefinansijskih mjerenja uspjaha i posmatranje
efekata društvenih medija na kratkoročnom ali i na dugoročnom planu. Detalje o
ROI-u možete pogledati na infografiku koji jako dobro objašnjava problematiku
ROI-a na društvenim mrežama.
Evo nekoliko primjera kako izračunati ROI:
1. ROI u tradicionalnim kampanjama se računa na
način: ROI = (prihod – uloženo) / investicija * 100.
To je formula za računanje isplativosti ulaganja u kampanje u tradicionalnim
medijima. U investiciju ulazi trošak izrade kampanje kao i zakup medija, a u
prihode ono što se zaradilo tom kampanjom. Kod društvenih medija kao što je npr.
Facebook, postoji nekoliko formula za izračun povrata investicije i uključeni
su neki parametri koje u klasičnim kampanjama nećete naći. Stoga imate nešto
poput ovog: ROI = (prihod – uloženo) + ciljani angažman
(novi klijenti) / uloženo * 100. Koliko je kampanja postigla
novih ulaza na ciljano tržište? Možete ovako računati i klasične kampanje, ali zbog
specifičnosti odličnoga targetiranja oglašavanja na Facebooku vjerojatnije je da ćete dobiti tačan izračun
u kampanjama na društvenim mrežama, prije nego u klasičnim medijima.
2. Još jedna formula za izračun ROI- a na
društvenim mrežama izgleda ovako:
ROI = (prihod - uloženo) + zadržavanja zaposlenika / ulaganje * 100. Ova formula je dobra za one koji održavanje računa na društvenim medijima pa tako i kampanje rade in house, odnosno taj zadatak je preuzeo neko unutar firme (najčešće marketing). S obzirom da ste dodatno zaposlili svoga radnika to, uz klasičnu dobit, znači kako taj radnik će najvjerojatnije zadržati svoje radno mjesto. Koliko tvrtku košta zapošljavanje novih ljudi? Koliko ju košta otpuštanje ljudi radi nedostatka posla pa prebacivanje zadataka na preostale radnike? Puno. Ne zaboravite također i važnost unutarnjeg zadovoljstva u firmi jer se to osjeća prema van, a ako vaši zaposlenici nisu vaši najveći zagovornici, teško da ćete zadržati ili dobiti klijente.
ROI = (prihod - uloženo) + zadržavanja zaposlenika / ulaganje * 100. Ova formula je dobra za one koji održavanje računa na društvenim medijima pa tako i kampanje rade in house, odnosno taj zadatak je preuzeo neko unutar firme (najčešće marketing). S obzirom da ste dodatno zaposlili svoga radnika to, uz klasičnu dobit, znači kako taj radnik će najvjerojatnije zadržati svoje radno mjesto. Koliko tvrtku košta zapošljavanje novih ljudi? Koliko ju košta otpuštanje ljudi radi nedostatka posla pa prebacivanje zadataka na preostale radnike? Puno. Ne zaboravite također i važnost unutarnjeg zadovoljstva u firmi jer se to osjeća prema van, a ako vaši zaposlenici nisu vaši najveći zagovornici, teško da ćete zadržati ili dobiti klijente.
Za primjer može poslužiti kampanja o kojoj
svi marketari pričaju, kampanja Old spicea. Njihova
formula za izračun ROI-a bi bila:ROI = (prihod - uloženo) + angažiranost
kupaca i generiranje ideje / ulaganje * 100. Old spice kampanja je postigla 2700% povećanja broja
pratitelja na Twitteru te 800% povećanja broja fanova na Facebooku uz 300%
povećanja posjete stranicama tvrtke, a što je njima najvažnije bilo – prodaja
reklamiranih gelova za tuširanje se udvostručila. Ovakve rezultate donijelo je
uključivanje kupaca u kampanju. Angažman vaših fanova koje direktno uključujete
u kampanju te ih tako lako vodite do željene akcije. Važnost uključivanja
potencijalnih i postojećih kupaca je u tome što takav način poslovanja tvrtke
vodi do izgradnje visokog stupnja lojalnosti vašoj firmi ili brandu, razvija se
svjesnost o firmi ili brandu, a također korisniku dobiva osjećaj kako komunicira sa stvarnom firmom ili
brandom, a ne imenom na papiru ili u našem slučaju monitoru
računala.
3. Postoji još jedna definicija povrata: ROI = (prihod
- uloženo) + društveno dobro / ulaganje * 100. Ova definicija izračuna uključuje i društvenu odgovornost firme
koja je do sada bila teško mjerljiva. Kako investicije predstavljaju „žrtvovanje“ resursa u sadašnjosti, a
radi ostvarivanja budućih „koristi“, te kako je budućnost nepoznata i
neizvjesna, to u poslovno-finansijskom smislu znači da povrati od investicije (ROI) variraju od
pozitivnih do negativnih, nižih ili viših. Upravo neizvjesnost i variranje predstavlja rizik za investitore, a rizik i povrat ulaganja mjere se
proračunom očekivanog povrata ili rizika. Stoga „očekivane vrijednosti“
predstavljaju faktore na osnovu kojih investitori donose svoje poslovne odluke,
a sve racionalno i na temelju izvršenih proračuna donesene poslovne odluke koje su zasnovane na uspoređivanju očekivanog povrata i rizika. U osnovne
pokazatelje isplativosti
ulaganja mogu se ubrojati: razdoblje povrata investicije, neto sadašnja
vrijednost projekta i interna stopa rentabilnosti projekta. Zajednička
karakteristika svih metodologija proračuna je usporedba očekivanog povrata sa
investicijskim zahtjevom. Stoga se ROI koristi za mjerenje kako učinkovito
investitor koristi svoj kapital za generisanje profita, gdje veći ROI
znači istovremeno i bolje investicijsko poslovanje. Tajna njenog uspjeha je u njenoj širokoj
primjeni. Sama fleksibilnost ROI-a može ići do te granice da sama primjena formule
ROI odgovara najuspješnijem učinku koji neka promotivna kampanja postigne, te postaje sama sebi svrha.
Uspjeh na društvenim medijima ipak dolazi od poznavanja korisnika
usluga. Lako je vidjeti broj ljudi koji vas prate na Twitter-u ili na
Facebooku, ali bez razumijevanja vaših korisnika/potrošača/kupaca, bez
poznavanja njihovih interesa, ovi brojevi su beznačajni. I to je zapravo ono
što je ključno, svaka kompanija treba odrediti za sebe načine mjerenja
povezanosti korisnika sa firmom.
Nema komentara:
Objavi komentar