„Što su ljudi više nejednaki po svojim
osobinama , tim potrebnije je nastojati da se jednako ophodimo sa svima.“ (Tolstoj)
Nigdje nije strogo definisan pojam manjine. Ipak, 1977. Godine
italijanski profesor prava Frančesko Kapotorti ( Francesco Capotorti) predložio
je definiciju koja je najsveobuhvatnija. Prema ovoj definiciji manjina je: Grupa koja je malobrojna u odnosu na ostatak
stanovništva države i nije u dominantnom položaju i čiji pripadnici- koji su
državljani te države- imaju etnička, vjerska, i jezička obilježja koja se
razlikuju od obilježja ostatak stanovništva i makar samo implicitno, održavaju
osjećaj solidarnosti, upravljen na očuvanje svoj kulture, tradicije, vjere i
jezika. (Dimitrijević, 1997: 403.) Istraživanja medijske slike o manjinama
u državama bivše Jugoslavije pokazuje dosta zajedničkih karakteristika: manjine
su u centru medijske pažnje najčešće kao politička tema, pisanje o manjinama
vrlo često potiče incidentni kontekst, manjine se prate kampanjski, pisanje o manjinama
podložno je jakim stereotipima i predrasudama, manjine su nerijetko žrtve
medijskih manipulacija i zloupotreba, preko medija se prema manjinama često
širi netrpeljivost i podcjenjivanje... Izvještavanje o manjinama često je depersonalizirano, što potiče
generaliziranje, ženski predstavnici manjina se pojavljuju jako rijetko, o
životu i aktivnostima manjina ne izvještava se sustavno već se samo reagira na
neke određene događaje, veliki broj tekstova otpada na izvještaje o kriminalnim
aktivnostima manjina i negativne primjere diskriminacije". [1]
Podizanje općih profesionalnih standarda medijskog tretiranja
manjina jedno je od ključnih pitanja. Problem adekvatnog i kvalitetnog
medijskog tretiranja manjina ne može riješiti specijaliziranim emisijama i
rubrikama o manjinama i za manjine. Problem je što ne postoji stvarna želja i
društvena potreba da se javnost informiše o manjinama, njihovim problemima, ali
i njihovim vrijednostima, dostignućima, njihovom društvenom značaju. Naravno,
manjinski mediji imaju svoju funkciju i svoje vrijednosti (očuvanje jezika,
njegovanje tradicija, da spomenemo samo neke) koje većinski mediji ne mogu
nadoknaditi međutim za funkciju javnog informiranja oni su nedovoljni. Istina
je, marginalizacija nacionalnih manjina i izražavanje netrpeljivosti prema
njima nisu samo "specijalitet" medija u zemljama s područja bivše
Jugoslavije ili tranzicijskim zemljama . Primjer
može biti i BBC koji, također, nedovoljno pažnje posvećuje multikuturalizmu. Istraživanja
nekih njemačkih medija pokazala da novinari najviše sklonosti imaju prema
negativnim, senzacionalističkim ili konfliktnim temama kada su u pitanju
manjine ili pak da televizija izvještavajući o problemima ksenofobije i samu je
potiče.[1]
Prije senzibiliziranja javnosti za tu problematiku treba
senzibilizirati i educirati same medije. Neprepoznavanje značaja ovog aspekta
stvara negativnu klimu kada su u pitanju etničke manjine, ali može se reći i da
je negativan odnos prema etničkoj različitosti potencijalna osnova diskriminirajućeg
odnosa i prema drugim manjinama, i prema drugim različitostima. Pozitivna uloga
medija u toj funkciji može se lakše ostvariti ako i sami mediji shvate da
promoviranje "različitosti" ima pozitivan utjecaj na recepciju medija.
U tom kontekstu od izuzetnog je značaja ideja sustavne i specijalizirane
edukacije novinara za kvalitetno bavljenje manjinskim temama. To se odnosi kako
na novinare u velikim nacionalnim medijima tako i one u manjinskim medijima
kojima često nedostaje pravi pristup da se manjinska problematika i interesi
kvalitetno artikuliraju i prezentiraju u javnosti. Kada su u pitanju naša
tranzicijska društva moglo bi se govoriti o nedostatku važne karike u razvoju
demokratskog i civilnog društva, o stanju u kojem se ne prepoznaje i ne
stimulira značaj različitosti (diversity) kao važne poluge društvenog
funkcioniranja, ali i razvoja.
Cigani ili Romi su prva asocijacija na sam spomen odrednice manjine.
Prva odrednica je derogativna u većini indo-evropskih jezika (Gypsy, Gitan/ Tsigane,
Zigeuner i dr) Drugu odrednicu mnogi smatraju licemjernim eufemizmom u
pokušaju umirivanja nečiste savjesti, a kao surogat ispravljanja počinjenih
višestoljetnih nepravdi prema ovoj najbrojnijoj etničkoj zajednici u Evropi.
Svi znaju za holokaust i stradanja Jevreja, ali je nedovoljno poznato kako je
oko pola miliona Cigana nestalo u nacističkim logorima smrti! (Regionalni
glasnik za promociju kulture Manjinskih prava i međuetničke tolerancije 30.
srpanj 2004. broj 1, tekst: Dušan Babić) Prije elaboracije i objašnjenja duboko
ukorijenjenog stereotipa o Romima, trebalo bi ukazati na činjenicu da ljudi
malo znaju o njima,njihovoj kulturi, ponašanju, običajima, porijeklu. Naime,
Romi[1]
su narod bez domovine i vlastite političke organizacije. Kod njih nema ni
tradicije o državi ni nacionalizma. Međusobno veoma složni i nikada nisu vodili
osvajački rat. Zajednice Roma biraju svoga 'kneza' koji pred vlastima zastupa
svoje 'pleme'.
Tri su glavne etničke zajednice na koje su se Romi podijelili svojom ekspanzijom, to su: Gitani (Gitanes), Kalderaši (Kalderash) i Manuši (Manush). Fizički su tamnoputi i nižeg rasta, kose crne. Kod tamnoputijih bosanskih Roma javlja se u 80% slučajeva dolihokefalnost čiji indeks lubanje iznosi 74,4, dok se kod svjetlijih češće javlja brahikefalnost s indeksom 79,8. Porijeklo ciganskog imena tražilo se i kod indijskog plemena Čangar, gdje bi možda mogla biti i njihova prapostojbina. Jezik Roma (e Romani čhib) pripada indijskoj grani jezika u koji je ipak tokom njihovog skitalačkog i selilačkog života prodro golem broj stranih riječi, pa je najveću promjenu doživio sam rječnik. Najviše ih živi u državama Istočne i Jugoistočne Europe te u Španjolskoj. Romske organizacije zalažu se za priznanje da su Romi zaseban neteritorijalni narod s vlastitom historijom, jezikom i kulturom. Karakteristični su po jeziku, nomadizmu, ali i po zanimanjima: mala trgovina, sitni popravci, skupljanje i prodaja otpadnih materijala, građevinski radovi, muzika, zabava, gatanje itd.
Širom Evrope, Jevreji i Romi, dvije manjine, i povjesno su najviše trpjeli diskriminaciju temeljenu na njihovoj tobožnjoj inferiornosti, i kasnijem negativnom imidžu koji je pridodat ovoj navodnoj inferiornosti. Obje manjine vode porijeklo izvan granica Evrope, Jevreji dolaze sa područja današnjeg Izraela i Palestine i sa južnih obala Crnog mora, dok Romi dolaze iz Indije. Oba naroda migrirala su zbog proganjanja, stoljećima bili potlačeni od većiskog stanovništva Evrope i oba su bili smatrani niže vrijednim te je veliki broj ljudi iz oba naroda bio istrebljen tokom Drugog svjetskog rata od strane nacista. Oba naroda su trpjela pod komunističkim režimom u Evropi ali Romi i dalje osjećaju posljedice diskriminacije, mržnje i predrasuda, dok je na sreću antisemitizam osuđen na svim nivoima.
Tri su glavne etničke zajednice na koje su se Romi podijelili svojom ekspanzijom, to su: Gitani (Gitanes), Kalderaši (Kalderash) i Manuši (Manush). Fizički su tamnoputi i nižeg rasta, kose crne. Kod tamnoputijih bosanskih Roma javlja se u 80% slučajeva dolihokefalnost čiji indeks lubanje iznosi 74,4, dok se kod svjetlijih češće javlja brahikefalnost s indeksom 79,8. Porijeklo ciganskog imena tražilo se i kod indijskog plemena Čangar, gdje bi možda mogla biti i njihova prapostojbina. Jezik Roma (e Romani čhib) pripada indijskoj grani jezika u koji je ipak tokom njihovog skitalačkog i selilačkog života prodro golem broj stranih riječi, pa je najveću promjenu doživio sam rječnik. Najviše ih živi u državama Istočne i Jugoistočne Europe te u Španjolskoj. Romske organizacije zalažu se za priznanje da su Romi zaseban neteritorijalni narod s vlastitom historijom, jezikom i kulturom. Karakteristični su po jeziku, nomadizmu, ali i po zanimanjima: mala trgovina, sitni popravci, skupljanje i prodaja otpadnih materijala, građevinski radovi, muzika, zabava, gatanje itd.
Širom Evrope, Jevreji i Romi, dvije manjine, i povjesno su najviše trpjeli diskriminaciju temeljenu na njihovoj tobožnjoj inferiornosti, i kasnijem negativnom imidžu koji je pridodat ovoj navodnoj inferiornosti. Obje manjine vode porijeklo izvan granica Evrope, Jevreji dolaze sa područja današnjeg Izraela i Palestine i sa južnih obala Crnog mora, dok Romi dolaze iz Indije. Oba naroda migrirala su zbog proganjanja, stoljećima bili potlačeni od većiskog stanovništva Evrope i oba su bili smatrani niže vrijednim te je veliki broj ljudi iz oba naroda bio istrebljen tokom Drugog svjetskog rata od strane nacista. Oba naroda su trpjela pod komunističkim režimom u Evropi ali Romi i dalje osjećaju posljedice diskriminacije, mržnje i predrasuda, dok je na sreću antisemitizam osuđen na svim nivoima.
Ovaj problem možemo posmatrati i kroz paradigmu, a koja
"minimalne grupe" koju je koristio Tajfel pokazuje da je socijalna
kategorizacija dovoljna da proizvede socijalnu diskriminaciju. Ponuđena
su dva objašnjenja ovog jer socijalna kategorizacija uzrokuje da ljudi vide veće razlike između bliskih i daljih grupa i veće sličnosti unutar grupa
od onih koje stvarno postoje, te se upoređuju unutar i između grupa zbog
osnovne potrebe za pozitivnim socijalnim identitetom (Pennington,1997: 126) Dehumanizacija i svođenje Roma na njihovo
ciganstvo su ključni elementi anti- romskih osjećanja. Romi se smatraju manje
vrijednim bićima i kao takvi ne zaslužuju uživanje ljudskih prava. Ova
dehumanizacija nije bazirana na pogrešnom razumjevanju ili neuvažavanju nego
predstavlja zakonski mit koji opravdava grubo ponašanje većine spram Roma koji
se ne shvataju kao osobe nego jednostavno kao ‘Cigani’. Vrlo često, umjesto da
se razgovara o problemu sa kojim se Romi suočavaju, priča se ‘ciganskom
problemu’ tzv. ‘Ciganluk’ koji se sam po sebi, definira kao veoma negativan indikator. Otuda
je i pojam rasizam pretrpio stanovit semantički pomak. Naime, rasizam
već poodavno ne znači isključivo netrpeljivost prema drugim rasama, već i prema
etničkim zajednicama unutar iste rase.
Jedan od
postupaka u socijalnoj psihologiji jeste i međuljudski pristup u kome psiholozi pokušavaju procijeniti važnost dva pitanja: pružaju li nam uvjerenja ili rasna sličnost/razlika kriterije prihvaćanja
i odbacivanja drugih ljudi, tj. diskriminiraju li ljudi druge na osnovi
pripadnosti drugoj rasi ili na osnovi različitih uvjerenja, i u kojoj mjeri konformizam
prema prevladavajućim stereotipima i/ili vrijednostima može objasniti
predrasude i diskriminaciju. Pitanje sličnosti/ razlika rasa ili uvjerenja
stavlja naglasak na percepciju istog i različitog kod drugih u usporedbi sa
samim sobom. Konformizam, bilo prema stereotipima ili prema vrijednostima,
usredotočuje se na sile i pritiske u socijalnoj situaciji koji uzrokuju da se
ljudi prilagode dominantnom ili prihvaćenom načinu razmišljanja ili ponašanja (Pennington).
Anti- Ciganizam je vrlo specifična forma rasizma, ideologija rasne superiornosti, oblik umanjivanja ljudskih osobina i institucionalizirani rasizam. Baziran je, s jedne strane na, imaginarnim strahovima, negativnim stereotipima i mitovima, dok je druge strane osporavao ili eliminirao javnost povjesnom diskriminacijom nad Romima. Za izrazito nepovoljan status romske populacije krivicu na «ravne časti» nose svi relevantni segmenti društva – gotovo podjednako i na Istoku i na Zapadu. Manifestacije anti- romskog raspoloženja izraženije su u istočnoj Evropi. Stereotipi i predrasude o Romima vrlo često su u sukobu sa racionalnim objašnjenjem. Mnogo puta su otkrile više o kulturnom miljeu osobe koja govori o Romima nego o ‘Ciganima’. Kada bi pravili inventuru podataka koje ljudi imaju o Romima, mnoge stvari bi izgledale besmisleno ali bez obzira ljudi se hvataju za iste kao da su neupitne istine. Mnogo je primjera preuzimanja apsurdnih pretpostavki kroz povijest koje su postavljene kao temeljni društveni pogled na svijet (npr. zemlja je ravna), ali mnogi ljudi, posebno oni koji razmišljaju progresivno, često puta nisu voljni prihvatiti da je to možda slučaj i danas. Stereotipi i predrasude spram Roma, i anti-romska osjećanja kao rezultat, toliko su duboko ukorjenjeni u evropsku kulturu da ih je kao takve teško i zamisliti. One koji trpe stereotipe i predrasude treba angažirati na ovaj iscrpljujući zadatak uvjeravanja drugih da su diskriminirani bez posebnog razloga. Jasan znak anti-romskih osjećanja leže u činjenici da mnogi ljudi koji nikad nisu imali blizak kontakt sa Romima nisu sposobni dati detaljnu sliku o njima. Kako izgledaju, žive i ponašaju se. Vrlo često ponašanje jedne osobe automatski se prenosi na sve ‘Cigane’. Negativni postupci pripisuju se romskoj kulturi, a ne inkrimiranom pojedincu.
Anti- Ciganizam je vrlo specifična forma rasizma, ideologija rasne superiornosti, oblik umanjivanja ljudskih osobina i institucionalizirani rasizam. Baziran je, s jedne strane na, imaginarnim strahovima, negativnim stereotipima i mitovima, dok je druge strane osporavao ili eliminirao javnost povjesnom diskriminacijom nad Romima. Za izrazito nepovoljan status romske populacije krivicu na «ravne časti» nose svi relevantni segmenti društva – gotovo podjednako i na Istoku i na Zapadu. Manifestacije anti- romskog raspoloženja izraženije su u istočnoj Evropi. Stereotipi i predrasude o Romima vrlo često su u sukobu sa racionalnim objašnjenjem. Mnogo puta su otkrile više o kulturnom miljeu osobe koja govori o Romima nego o ‘Ciganima’. Kada bi pravili inventuru podataka koje ljudi imaju o Romima, mnoge stvari bi izgledale besmisleno ali bez obzira ljudi se hvataju za iste kao da su neupitne istine. Mnogo je primjera preuzimanja apsurdnih pretpostavki kroz povijest koje su postavljene kao temeljni društveni pogled na svijet (npr. zemlja je ravna), ali mnogi ljudi, posebno oni koji razmišljaju progresivno, često puta nisu voljni prihvatiti da je to možda slučaj i danas. Stereotipi i predrasude spram Roma, i anti-romska osjećanja kao rezultat, toliko su duboko ukorjenjeni u evropsku kulturu da ih je kao takve teško i zamisliti. One koji trpe stereotipe i predrasude treba angažirati na ovaj iscrpljujući zadatak uvjeravanja drugih da su diskriminirani bez posebnog razloga. Jasan znak anti-romskih osjećanja leže u činjenici da mnogi ljudi koji nikad nisu imali blizak kontakt sa Romima nisu sposobni dati detaljnu sliku o njima. Kako izgledaju, žive i ponašaju se. Vrlo često ponašanje jedne osobe automatski se prenosi na sve ‘Cigane’. Negativni postupci pripisuju se romskoj kulturi, a ne inkrimiranom pojedincu.
Mediji nose svoj dio odgovornosti. Uz rijetke izuzetke, mediji
nastavljaju reprodukovati stereotipe o Ciganima, što samo produžava praksu
njihovog izopštavanja iz društva. Međutim, značajan dio krivice leži i na samim
Romima, čije je ponašanje sublimisao Charles Smith, romski pjesnik i aktivist
(živi u pokretnoj kući u Essexu, Engleska), koji u jednom svom eseju lamentira
nad pretjeranom uronjenošću Roma u prošlost, čime sami sebe uramljujemo u
stereotipe. I slavni pisac Gunter Grass, nomadsku i boemsku sklonost svog naroda
vidi kao smetnju bržoj i nužnoj emancipaciji i adaptaciji na novo vrijeme. Mediji mogu biti vrijedno sredstvo u podizanju
svijesti i promociji različitosti i multikulturalizma ukoliko su
posvećeni promjenama. Umjesto fokusiranja na negativne vijesti o Romima težište
treba staviti na pronalaženje afirmativnih priča i dati Romima priliku da se
čuje njihov glas. Postoje advokati, nastavnici, političari i doktori romske
nacionalnosti, zašto ne izvještavati o tome? U
vrijeme kada se u Bosni i Hercegovini bez ikakve
logike privatni mediji bave
proizvodnjom programa za gluhonijeme, a
javni entitetski servis, umjesto da se pozabavi za javnost korisnim sadržajima, vrijeme i novac troši na
niskobudžetne reality show-e, najbrojnija bh. nacionalna manjina – Romi, gotovo da nema
pristupa medijima. Iako zakon obavezuje javne RTV servise da omoguće
informisanje nacionalnih manjina na njihovim jezicima, za oko šezdeset hiljada
Roma u BiH takve emisije jednostavno
nema. Nema je zato što se u BiH sve, apsolutno sve, svodi na magičnu brojku
tri, a manjinske etničke grupe su medijski potpuno marginalizirane.
[1] Postoji još nekoliko naziva za ovaj
narod, a razlog je taj što se mislilo da su Cigani porijeklom iz Egipta, otuda
španjolski naziv Gitanos i engleski Gypsies, i u Crnoj Gori i Dalmaciji razvio
se naziv Jeđupi ili Jeđupci, pa naziv Đupci u Makedoniji. Francuzi su nadalje
za njih napravili i naziv Bohémiens (od Bohemija, Češka). Cigane ili Rome
poznaju i skandinavski narodi koji ih prozvaše Tatern i Heiden (pogani') www.totalportal.hr
[3]
Tekst: http://dosta.org/uk/node/348
Nema komentara:
Objavi komentar