3/21/2013

Poslovanje kompanije Nike - Just don't do it


U savremenom svijetu u kojem iz dana u dan tehnologija sve više i više napreduje nameće se imperativ i u sportskoj industriji – moram biti cool! Tako da taj imperativ sa sobom nosi jednu vrstu psihološke moći i utjecaja na kupce. U red takvih, svjetski poznatih korporacija, spada i proizvođač sportske odjeće i obuće, Nike. Kao korporacija koja nosi etiketu svjetski poznate, očigledno čini sve kako bi ostvarila profit bez obzira na to da li se tu pojavljuje paradoks vrijednosti robe koju prodaje. Ova korporacija sama sebe ipak smatra odgovornom, a pod tom odgovornošću podrazumijeva sljedeće:

Nike vidi korporativnu odgovornost kao "neizostavni dio moći svog branda koju može iskoristiti, potom energiju i strast naših ljudi, i nivo svog poslovanja da kreira značajne promjene. Prilika je veća nego ikada za principe korporativne odgovornosti, da stvori još dublju povezanost između potrošača i zajednice, te da kreira pozitivan društveni i okolišni utjecaj u svijetu.''[1]

Ipak se teze Nike korporacije, koje se odnose na njenu korporativnu odgovornost, kose sa onim što ona svakodnevno čini kako bi uspjela samo u jednom – ostvariti i povećati profit. Pri tom iskorištava zemlje Trećeg svijeta, nefukcionalne zakone tih zemalja, slabost djece koja imaju samo jednu stvar na umu – kako preživjeti. I mnoge druge stvari koje u ovom svijetu nažalost ne funkcioniraju, ali joj stvaraju prednost. Nike, kao svjetski poznati brand, i multinacionalna korporacija, za mnoge koji to ne znaju, nije proizvođač sportske obuće. Pa kako je to moguće? Mnogi bi se sigurno zapitali. Nike se ustvari bavi poslom nazvanim export –import 'made-in-Japan' ili 'made-in-China'. Korporacija koja nema niti jedne svoje tvornice, postala je prototip za marku bez proizvoda. Pa tako naprimjer, kao savršen target za ostvarivanje svojih ciljeva, iskorištava ni manje ni više nego zemlje 'Trećeg svijeta'. 



Kao dobar poznavalac ne/funkcioniranja sistema i zakona u zemljema 'Trećeg svijeta', ova korporacija krši indonezijske zakone, koji zbog sistema kakav jeste, uopće nisu na snazi,  te stvara izrabljivačke tvornice. Kao amoralna multionacionalna korporacija iskorištava maloljetnu djecu koja ne rade ništa drugo nego što lijepe dijelove obuće i to za nekoliko centi dnevno. U tim tvornicama se ništa ne proizvodi, već se samo sklapaju dijelovi, budući da se sav materijal uvozi, komponente se proizvode opet u nekoj drugoj zemlji, gdje su radnici vještiji, ali ipak jeftiniji od američkih i evropskih. [1] Korelacija između profita i povećanja roba, nažalost, ozbiljno je narušena. Ali nije to slučaj samo sa Nike korporacijom. Postavlja se pitanje, koje su to marke 'čiste' od proizvodnje u izrabljivačkim tvornicama? Neki čak tvrde da je oduvijek djelotvorna taktika ta da je iznošenje proizvodnih tajni marke razlog zbog kojeg se narušava njen imidž na tržištu. Ali ako nešto svi rade, to ne znači da je to uredu – ljudi se moraju boriti za ono u šta vjeruju, umjesto da stoje pred ogledalom trudeći se da što bolje izgledaju.

''Prava markirana zamka ne može se postaviti preko noći, stoga proces obično počinje sa najjednostavnijim oblicima širenja marke – velikim fuzijama.''[1] Tako je Nike korporacija implementirala strategiju markiranja obrazovanja time što je postavljala reklame u školama i univerzitetima. Napadom na tržište, vođena samo jednim ciljem – ostvarenjem profita, zapitala se kako doći do tržišta tako da je počela ''napadati'' obrazovne institucije kao mjesta u kojima njeni targeti, mladi, provode najviše vremena. Iskoristila je slabu tačku privatnih obrazovnih institucija, a to su finansije i povećani troškovi školovanja. Kako troškovi održavanja modernog obrazovanja rastu, Nike korporacija svojim utjecajem ''prisiljava'' mnoge obrazovne institucije da traže alternativne izvore finansiranja što potvrđuje činjenica da se sve veći broj obrazovnih institucija okreće privatnom sektoru za finansiranjae tehnologije i edukacije.



Iako se Nike korporacija izvlači pod izgovorom kako, kao društveno odgovorna korporacija, nastoji svima pomoći, ona ipak kao markirana multinacionalna kompanija može samo govoriti o različitosti, iako su vidljivi rezultati njenih akcija, a to je vojska tinejdžera – klonova – koji uniformirani marširaju. Tinejdžeri su njihova glavna meta, jer ''oni dolaze u paketu. Ako prodate jednome, prodat ćete svima u njegovom razredu i školi.'' (Elise Decoteu) Da privatizacija prodire u sve pore života pokazuje i činjenica da se komercijalizacija nastavlja velikm brzinom. Nike korporacija je nastrojena da ''okrene'' dobru zaradu po bilo koju cijenu. Zastupljenost Nike-ove famozne ''kvačice'' pokazuju kako je marketing postao više pitanje okruženja. Nike korporacija je izmislila jednu zaista u suštini bolesnu ideologiju da bi prodavala obuću koju joj sastavlja maloljetno djete u Indoneziji. Širi sveprisutnost glamuroznih slika sportskih superzvijezda koje skrivaju ljudsku brutalnost i šire poruku – Just Do It! Ipak, ova zvjezdana multinacionalna kompanija je slavno lice globalnog kapitalizma, ali kada dođe pod pomnu kontrolu javnosti, zajedno s njom pod mikroskop dolazi i cijeli sistem njenog funkcionisanja.

Vratimo se opet na nedužnu djecu koju ova korporacija beskrupulozno iskorištava.  Ova korporacija krši ljudska prava, narušava integritet. Tako djeca širom svijeta rade u zatvorenim izrabljivačkim tvornicama, ali ono što je interesantno je činjenica da je njihov položaj rijetko zaokupio svjetsku pažnju, nastavljajući da i dalje proizvode fudbalske lopte sa famoznom kvačicom. Istrebljivanje reklama samo po sebi nije kraj. To je samo oruđe – jedno od mnogih – koje se koriste, posuđuje i iznajmljuje u mnogo širem političkom pokretu protiv markiranog života. Da u ovom slučaju za Nike korporaciju cilj opravdava sredstvo pokazuje i tvrdnja mnogih trgovaca koji kažu kako se tržištem vođena globalizacija ne želi privići na različitost već upravo suprotno od toga. Njeni neprijatelji su nacionalni običaji, lokalne marke, različiti regionalni ukusi. S tim u vezi, samo jedan interes – profit – kontrolira sve više okruženja. Tako je za mnoge vjerne kupce Nike proizvoda nijedna cijena nije suviše visoka za ove proizvode – marke i samo kupovanje proizvoda stvara jedan nedostatan odnos. Oni koji kupuju su opsjednuti markom i prihvataju taj gotovo fetišistički pristup trošenju novca pri kupovini imena Nike-ove kvačice. Ipak, ime marke ima snagu amajlije.  


Bez obzira na silne tužbe, proteste zbog onoga što ova korporacija radi, onda kada se ne može pozvati na Zakon o autorkom pravu i zaštitnom znaku da spriječe neželjeno predstavljanje marke, onda se ona oslanja na Zakon o uvredi i kleveti i na taj način spriječava izlaganje onoga što radi sudu i javnosti. Nike kao multinacionalna korporacija i dalje tvrdi da je ona poput svih drugih, samo lovac u potrazi za najpovoljnijim poslom na globalnom tržištu. Ona je vrlo izbirljiva mušterija sa specifičnim instrukcijama o naručenom dizajnu, materijalu, rokovima isporuke, i što je najvažnije sa potrebom za najnižim cijenama. A ono za šta ona nije zainteresovana je dosadna logistika i način kako te cijene spustiti tako nisko, a tvorničke zgrade, strojevi i troškovi proizvodnje, sve su te brige prebačene izravno u nečije tuđe dvorište. Bez obzira na to što je ova multinacionalna korporacija pritrčala u zagrljaj tehnikama reklamiranja, postavljanje zahodskih reklama kao jedne vrste političkog katalizatora bila je kap koja je prelila čašu. Prezasićenost logotipom stvorila im je reklamu za antireklamiranje. Prema definiciji u američkom zakonu zaštitni znak je ''svaka riječ, ime, simbol ili stvar, ili kombinacija navedenom upotrebljena (...) da identificira i razlikuje proizvod od onog što proizvode i prodaju drugi''. Kako se markiranje sve više širi, tako konkurentnom postaje svako ko radi bilo šta, što se makar i indirektno može povezati sa određenom markom, jer ono što je indirektno povezanoima potencijal da postane upotrebljivo u nekoj tački sinergijske budućnosti. Tako je zaštita od povreda autorkog prava i zaštitnog znaka postala obimna industrija koja sve više raste, iako su njeni efekti suviše dalekosežni za potpuno dokumentiranje.

''Nikeov najveći izazov jeste on sam sebi. Moraju pronaći novi identitet za koji će još uvijek moći reći 'To je Nike', ali to mora biti nešto više od 'kvačice' '' (Josie Esquivel analitičarka burze kod Morgana Stanleya za New York Times) Nike je zbog svega što radi ipak ''otkvačio'' sam sebe (asocijacija na logotip), njegova sveprisutnost je prestala biti priča o uspješnosti svoje marke. Postala je njegova slabost. Formiranje karaktera je odgovornost koja leži na svakom od nas, moral kao vrlina nije nusproizvod memorisanja određenog broja pravila ili apstraktnih principa. Etička ispravnost zahtijeva posvećenost, razmišljanje i upornost, zahtijeva određeni korpus moralnog znanja i sposobnost moralnog rezonovanja. Međutim, fundamentalne vrijednosti na kojima počivaju takve odluke ne variraju u zavisnosti od zanimanja moralnog zastupnika.








 Izvor: Dajana Habul,  istraživački rad "NIKE-  'Just Do It' ili 'Just Stop It'
[2] NO LOGO, Naomi Klein, VBZ, Zagreb, 2002.  Str. 165.




  

Nema komentara:

Objavi komentar