Uspješno planiranje i vođenje PR kampanje podrazumijeva široko znanje i iskustvo, ali svakako i poznavanje nekih osnovnih odrednica koje nas mogu izvesti na "pravi put". Kroz jednostavne smjernice objasnit ćemo šta je to bitno u planiranju PR kampanje. Prije svega, zapitajmo se šta je to kampanja? Jednostavni odgovori mogu biti:
- promoviranje vlastitih ideja, privlačenje pažnje i ostalih zainteresiranih
- buđenje ekološke svijesti
- biti dosadan i pri tome ne odustati
- ostvarivanje vidljivog i svima korisnog cilja
- zadobivanje simpatija
- dobijanje podrške
- mijenjanje svijesti, mišljenja, ponašanja
- postizanje cilja i svrhe
- preuzimanje odgovornosti
- povezivanje kreativnosti, ideja, resursa, organizacije
Svrhe kampanje:
- educirati
- informirati
- zainteresirati
- motivirati
- uključiti
- aktivirati za promjene
Izbor teme kampanje - Hoće li kampanja:
- povisiti kvalitetu ljudskih života
- dati ljudima osjećaj vlastite moći
- promijeniti ili utjecati na odnose moći
- biti korisna i vidljiva
- dobiti široku i masovnu podršku
- dobiti vrlo iskrenu podršku svih uključenih
- biti lako razumljiva, imati jasan cilj
- imati jasan vremenski plan povoljan za vas
- biti usmjerena na povezivanje a ne na stvaranje podjela
- graditi lokalne kapacitete za samoorganiziranje i vođenje
- pripremiti vašu organizaciju za slijedeću kampanju
- biti atraktivna medijima
- biti dovoljno zanimljiva za moguće finansijere
- biti u skladu s vašim vrijednostima, misijom i vizijom
Određivanje cilja kampanje
Prvi korak u razvijanju bilo kakve kampanje je definiranje jasne i unificirane svrhe i razloga za njeno provođenje. Ova svrha treba biti sublimiran iskaz koji sumira sve razloge za provođenje aktivnosti usmjerenih na društvene promjene koje želimo.Jedan pristup u postavljanju ciljeva je da se zapitamo: «Šta očekujemo da ćemo postići kao rezultat planiranih aktivnosti?» Ovo pitanje može stimulirati bujica ideja (brainstorming) u kojoj ćemo napraviti listu željenih rezultata. Nakon toga možemo lakše formulirati ciljeve.
Treba postaviti kriterije koji nam mogu pomoći pri odabiru ciljeva za našu kampanje. Na primjer, kriteriji mogu biti:
- Da li je cilj dostižan? Da li je dostižan usprkos opoziciji?
- Da li je naš cilj/namjera lako razumljiva?
- Da li je naš cilj/namjera može dobiti podršku mnogo ljudi? Jesu li i drugi ljudi zabrinuti zbog istog problema?
- Da li podaci ukazuju da će postizanje cilja uistinu utjecati na problem ili potrebu ili poboljšati situaciju?
- Hoćete li moći sakupiti potrebne resurse za ostvarenje vašeg cilja?
- Da li možete identificirati glavne donosioce odluka ili one koji su direktno vezani za rješavanje problema ili zadovoljavanje potrebe?
- Da li postoji jasno utvrđeni realističan vremenski rok?
- Da li postoje saveznici, ključne osobe i organizacije koje će vam pomoći u postizanu vašeg cilja? Je li vam ovaj cilj može pomoći u nalaženju novih saveznika, kao na primjer drugih organizacija civilnoga društva, voditelja,
- Da li fokusiranje na cilj ljudima nudi mogućnost učenja o boljem sudjelovanju u procesima donošenja odluka?
Utvrđivanje ciljnih grupa
Možete sebi postaviti ova pitanja koja će vam pomoći da utvrdite ciljne grupe koje trebaju čuti vašu kampanju:
- Tko je sve ugrožen određenim ekonomskim, socijalnim ili ekološkim problemima?
- Tko će biti ugrožen smanjivanjem ili uklanjanjem problema ili njegovih uzroka?
- Kako se ljudi grupiraju i koji su njihovi interesi?
Poruka
Svaka poruka može imati ovih pet ključnih elemenata:
- Sadržaj: Koje ideje želite prenijeti? Koje argumente ćete iskoristiti da informirate ili uvjerite ciljne grupe? Koje informacije, statistiku, činjenice ćete koristiti?
- Jezik: Koje ćete riječi iskoristiti da glasno, jasno i efikasno prenesete vašu poruku? Da li postoje riječi koje trebate ili ne trebate koristiti? Da li će vas ciljna grupa razumjeti? Koristite li njihov stil izražavanja ili žargon?
- Nosilac: Kome će ciljna grupa ili publika vjerovati i na koga će najbolje reagirati?
- Oblik: Na koje ćete načine prenijeti vašu poruku kako bi postigli maksimalan utjecaj? Da li će to biti putem sastanka, pisma, brošure, letka, ili reklame na radiju ili novina?
- Vrijeme: Kada je najbolje vrijeme da prenesete poruku? Je li postoji posebno mjesto gdje možete prenijeti poruku i postići veće povjerenje ili utjecaj kod sugovornika?
Resursi
- Organizacijski resursi- Kakve organizacijske resurse (prostor, oprema, vozila..) trebamo? Koliko organizacijskih kapaciteta već imamo i koliko od postojećih kapaciteta će angažirati kampanja? Koje resurse tek trebamo osigurati?
- Ljudski resursi- Tko će biti uključen u provedbu kampanje? Kakve vještine trebaju nositelji kampanje? Kakve vještine i znanje trebaju osobe koje još nisu dio tima koji priprema kampanju?
- Finansijski resursi- Koliko sredstva trebamo? Gdje ih možemo pribaviti? Koliko možemo sakupiti od ljudi koji nas podržavaju? Koliko možemo izdvojiti iz vlastitih financijskih resursa?
Oblici djelovanja
- anketa brošure, leci, publikacije
- tribine, javni sastanci, otvoren telefon, sajmovi pokretanje novih inicijativa,
- specijalna događanja (natječaji, izložbe, sportske aktivnosti), događanje s poznatim govornicima natpisi, tekstovi u novinama, agitacija (od vrata do vrata)
- slanje pošte, govor na televiziji, neformalna edukacija, lobiranje
Upute za planiranje
1. Ponovno se sjetite cilja vaše kampanje.
2. Odredite pod-ciljeve - tako da na odvojenom papiru nabrojite sve ideje. Zabilježite sve ideje - uključujući luckaste i lude. Nakon toga odaberite ciljeve u skladu s potrebama i mogućnostima. Kad ste se dogovorili oko ciljeva prihvatljivih za sve zapišite ih u vaš plan.
3. Dogovorite se oko faza rada. Svaka faza treba 'pričati priču'. Možete ih poredati kronološki (0-1 godine, 2 – 3 godine, 4 – 5 godine) ili po razvojnim fazama (npr.: pripreme, istraživanje ili procjena potreba, namicanje sredstava, implementacija, javna promocija, monitoring, evaluacija..) Vrlo je važno da u svakoj fazi napravite bujicu ideja za sve moguće aktivnosti – tako da na odvojenom papiru nabrojite sve ideje. Zabilježite sve ideje - uključujući luckaste i lude. Nakon toga odaberite aktivnosti u skladu s potrebama i mogućnostima. Vodite bilješke o svim detaljima (i razlozima zašto ste neke ideje odabrali a druge odbacili). Ako je moguće imenujte pojedine faze – kako bi olakšale/i definiranje rezultata i komunikaciju o napretku.
4. Odredite rezultate za pojedine faze
5. Identificirajte izazove i prepreke na koje možete naići u provedbi plana. Ne bojte se dokumentirati probleme
6. Identificirajte faktore uspjeha. To su koraci koje cijela grupa mora napraviti da bi osigurala uspjeh. Tu možete uključiti i promjenu stavova ili ponašanja. Tu spadaju i sve vještine koje još trebate naučiti. Nabrojite i ključne kontakte i partnerske odnose koje trebate razviti da bi uspjeli. Identificirajte načela koja trebate poštovati da bi suradnja u timu bila učinkovita. Faktori uspjeha su kao kotači automobila – oni podupiru čitav proces i omogućavaju vam napredak. Zapamtite, faktori uspjeha nisu aktivnosti već pristupi i ponašanja koje grupa treba svakodnevno prakticirati da bi postigla uspjeh.
7. Odaberite tim
8. Pojasnite koji su slijedeći koraci. Sad kad ste stvorile/i plan što se treba dogoditi? Zapišite zadatke odgovornih (i ako je moguće rokove) za izvođenje svakog dijela plana.
Na kraju pogledajte infografik najuspješnijih PR kampanja u historiji:
Izvor: Uspješno planiranje i provođenje kampanje 2004., Sarajevo, Izvještaj sa seminara, Organizator: Fondacija Heinrich Böll , Regionalni ured Sarajevo
Voditelji: Žarko Koneski, Vesna Teršelič, ZHABA
Nema komentara:
Objavi komentar