Odnosi s javnošću su se u najvišoj mjeri razvili u
dvadesetom vijeku i to s najviše uspjeha u SAD‐u, ali sami korijeni odnosa s
javnostima se mogu naći u drevnim civilizacijama. Radeći pretežno u okviru
javnog mnjenja, pravnih, političkih i socioloških normi u zemljama odnosno
državama u kojima su radili, stručnjaci za odnose s javnošću su razvili
programe koji su imaliza cilj da se stvori podrška prema zadacima organizacija
koje su predstavljali. Edward L.
Bernays, koji se smatra osnivačem savremenih odnosa s javnošću je rekao da
su tri glavna elementa odnosa s javnošću stara skoro koliko i samo društvo, a
to su: informisanje ljudi, ubjeđivanje ljudi i povezivanje ljudi jednih s drugima.
Naravno, značenje imetode su se mijenjali, kako se mijenjalo i društvo. Još u
davna vremena, vladari Sumera, Asiraca, Perzijanaca i Egipćana su koristili
pjesme i ostale pisane forme kako bi promovisali svoje stavove i ubjeđenja u politici.
U Egiptu su se umjetnost i arhitektura koristile prikažu veličinu vladajućih
faraona, ali i da impresioniraju javnost, a u Izraelu su Biblija i ostali
religijski tekstovi bili sredstvo oblikovanja javnog mnjenja. Riječ je postala
jako sredstvo društvenog povezivanja napretkom helenske kulture, a atinsko
tržište postalo je centar javnih diskusija o poslovnomi privatnom životu. U
Rimskom carstvu se snaga odnosa s javnošću ogledala u izrazima vox populi, vox Dei (''glas naroda
je glas Boga'') i res publicae
(''javni poslovi'')
Prikaz razvoja PR-a kao profesije u posljednih 2 000 godina |
Prvi svjetski rat je takođe „pomogao“ stimulaciju
razvoja odnosa sa javnošću kao profesije. Mnogi od prvih PR praktičara, kao što
su Ivy Lee, Edward Bernays i Carl Byoir, počeli su rad u Komitetu
za javno informisanje, koji je osnovao američki predsjednik Woodrow Wilson
u aprilu 1917, (takođe poznatom i kao Creelova Komisija) sa ciljem dobijanja
pozitivnog publiciteta i ostvarivanja podrške kod američke javnosti zbog
angažmana američke vojske i ostvarivanja ciljeva SAD‐a u Isvjetskom ratu. Neki
istoričari smatraju da je Ivy Ledbetter Lee prvi pravi praktičar odnosa sa
javnošću, ali je Edward Bernays uopšteno smatran kao osnivač ove profesije.
Izvor: Mirosavljević, Mladen
(2008) „Odnosi s javnošću“, Banja
Luka
Nema komentara:
Objavi komentar