Riječ "selfie", koja označava autoportret
načinjen pametnim telefonom ili web kamerom, prema izboru Oxford Dictionaries, je ujedno i riječ godine zbog toga što je 17 hiljada posto porasla njezina
upotreba tokom prošle godine. "Selfie" je odabrana radi toga što je
riječ dobila zamah na engleskog govornom području u 2013. te se proširila iz
društvenih mreža u uobičajenu govornu oznaku za autoportretsku fotografiju.
Riječ se prvi put pojavila na australskom internetskom forumu 2002. godine.
Postavlja se pitanje, jesmo li postali narcisoidno društvo. Narcisoidnost
je opsjednutost samim sobom, a prema priručniku američkog psihijatrijskog
udruženja za dijagnosticiranje i statistiku duševnih smetnji postoji i
definicija narcisoidnog poremećaja ličnosti. Međutim, narcizam se može
prenijeti i na cijelo društvo, čemu je Christopher Lasch posvetio knjigu
"Narcistička kultura". Lasch apostrofira narcizam kao bitnu odrednicu
suvremenog društva, a neka novija istraživanja pokazala su da upravo na
Facebooku najviše koriste narcisoidne osobe. Ispitanici su morali ispuniti
testove ličnosti kojima se utvrđuje narcisoidnost, a onda su pregledani njihovi
Facebook profili. Utvrđeno je kako narcisoidne osobe znatno češće od onih koje
to nisu provjeravaju svoj Facebook profil, mijenjaju svoje statuse, dodaju nove
fotografije i nadopunjuju osobne informacije.
Pojam "selfie" povezuje se s društvenim mrežama, a u zabavnoj industriji koristi se i riječ "selca" (kratica od "self camera") u značenju snimanja samoga sebe. Takva fotografija može uključivati samo onoga koji snima ili su i drugi ljudi u fokusu, pa je to "group selfies". Ove godine The Guardian je proizveo seriju filmova pod naslovom "Thinkfluencer", koja istražuje "selfies" u Velikoj Britaniji. Ova tema inspirirala je i umjetnika Patricka Specchija (specchio na talijanskom znači ogledalo), koji je realizirao izložbu "Art in Translation: Selfie, The 20/20 Experience". Izložba je osmišljena tako da su posjetitelji mogli snimati sebe digitalnom kamerom ogledajući se u velikom ogledalu.
Za slavne i osobe iz javnog
života, selfies su učinkovit oblik komuniciranja. Objavljivanje fotografija sebe zbog upoznavanja šire javnosti o svakodnevnim i privatnim aktivnostima , kao što je nova
frizura ili informacija da će neko upravo vidjeti Mona Lisu je način da slavne ličnosti ispričaju šta su naumili, bez treće
strane i filtera u tradicionalnim medijima. Ali
selfies nisu samo za ljude poput Kim Kardashian.
Svjetski čelnici i druge javne osobe
su ih također napravili pa i dobro
iskoristiti. Barack Obama je tako sudjelovao u izradi smartphone
autoportreta s Helle Thorning-Schmidt i David Cameron za vrijeme komemoracije za
Nelsona Mandelu. Ovaj potez je izazvao
dosta polemike, ali i medijskih naslova, što je dovelo do rasprave da li je ili
nije bilo primjereno trenutku. Obama / Thorning-Schmidt / Cameron selfie
nije nikakvo čudo jer se ovaj obrazac umnožava , ali kako je fotoaparat danas uglavnom zabava, a izrada fotografije super jednostavna, ovaj selfies ima
prizvuk „previše“.
Da li selfie možemo iskoristiti u dobre svrhe? Neki smatraju da je
moguće, te da u tom slučaju treba slijediti nekoliko savijeta.
§ Imati
poruku ili svrhu
Selfies se često pojavljujue kao neozbiljan, nedostaje mu ozbiljna svrha. No, oni se lahko mogu koristiti kao alat za potporu. Takav je selfie Michelle Obama, prilikom čega su Michelle i pas Bo sudjelovali u projektu "Velike prirode," National Geographica koji potiče obrazovanje i svijest bioraznolikosti.
Selfies se često pojavljujue kao neozbiljan, nedostaje mu ozbiljna svrha. No, oni se lahko mogu koristiti kao alat za potporu. Takav je selfie Michelle Obama, prilikom čega su Michelle i pas Bo sudjelovali u projektu "Velike prirode," National Geographica koji potiče obrazovanje i svijest bioraznolikosti.
§ Povežite
se sa svojom publikom
Koristite selfie za povezivanje i predstavljanje načina na koji se odnosite prema ljudima koji su zainteresirani za vas. To je ništa drugo nego svojevrsan PR. Papa je tako napravio prvi papinski selfie u avgustu s talijanskim tinejdžerima, što je bilo iznenađenje . Slika se proširila na društvenim medijima, i time izazvala povezivanje mladih i vjere.
Koristite selfie za povezivanje i predstavljanje načina na koji se odnosite prema ljudima koji su zainteresirani za vas. To je ništa drugo nego svojevrsan PR. Papa je tako napravio prvi papinski selfie u avgustu s talijanskim tinejdžerima, što je bilo iznenađenje . Slika se proširila na društvenim medijima, i time izazvala povezivanje mladih i vjere.
§ Učinite
to ljudskim trenutkom
Po
svojoj prirodi, selfie je narcizam. Umjesto
da ga koristite da se pokažete, koristite
ga da pokažete da ste baš kao i svi drugi. To je uradila Chelsea Clinton podijelivši jedan trenutak na Twitteru sa svojom mamom, bivšom državnom
tajnicom, Hillary Clinton. Za
majke i kćeri par koji ima značajan globalni utjecaj, oni izgledaju prilično
normalno i sretno.
Nema komentara:
Objavi komentar